Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Afketsen milieuzone slecht voor de stad


Regionieuws komt met een update op het nieuws dat de vieze vrachtwagen gewoon de stad in mag.

AMSTERDAM - De luchtkwaliteit kan wel verbeteren door een milieuzone zegt hoogleraar milieukunde Lucas Reijnders.

Volgens hoogleraar milieukunde Lucas Reijnders is het besluit van de gemeente om oude en vervuilde auto's toch toe te laten slecht voor de stad. De milieumaatregel is namelijk in 32 Duitse steden een groot succes. Volgen een rapport van TNO in opdracht van de gemeente Amsterdam zou de maatregel te weinig effect hebben. Maar de resultaten in Duitsland hebben laten zien dat het wel werkt volgens de hoogleraar. De gemeente moet nu andere maatregelen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Metingen van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) wijzen namelijk uit dat de norm voor luchtkwaliteit dit jaar al vaker is overschreden dan in heel 2008

Oude vieze bestelwagen mag gewoon de stad in

Oude, vervuilende bestelauto's blijven gewoon welkom in dorps- en stadscentra. De invoering van de veelbesproken milieuzones voor bestelwagens, waar ondernemers zeer huiverig voor zijn, is voorlopig van de baan.
Dat zal minister Cramer (Vrom) de Tweede Kamer vandaag melden. De bedoeling was dat op korte termijn alleen nog 'schone' bestelauto's de binnenstad in zouden mogen om ondernemers te bevoorraden of klussen uit te voeren.
Vanaf 2010 zou een groot aantal gemeenten milieuzones instellen, waar oude wagens niet welkom zijn. Cramer heeft daar nu een dikke streep doorgehaald en meldt dat de maatregel uitgesteld wordt tot zeker 2013.

Gemeenten en bedrijfsleven gaan opnieuw plannen maken. Aanleiding is dat een relatief nieuwe categorie bestelauto's, verkocht tussen 2000 en 2006, veel meer stikstofdioxide (NO2) uitstoot dan werd gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van TNO.
De situatie dreigde te ontstaan dat oudere bestel-auto's geen vrachtje zouden afleveren in de milieuzones, terwijl de meer vervuilende wagens van tussen 2000 en 2006 dat wel mogen.

Slooppremie voor de zomer

Als Cramer zich heel streng zou opstellen, dan was het grootste deel van het bestelautopark vanaf 2010 niet meer welkom in de milieuzones geweest en dus niet in de steden. Ondernemers zouden dan in grote problemen zijn gekomen. Cramer zal vandaag ook bekendmaken dat ze voor de zomer de sloopregeling voor oude personen- en bestelauto's wil laten ingaan. Het kabinet heeft daar 65 miljoen euro voor uitgetrokken. De premie loopt op van 750 euro voor benzineauto's van voor 1990 tot 1750 euro voor de zwaarste bestelauto's.



Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm