Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Alle plannen van de spitsstrookbenutting tot en met de tunnel

In de afgelopen maanden was er niet veel te melden, maar is er des te meer gedaan. Rijkswaterstaat is druk in de weer geweest met de uitwerking van de plannen, de minister was druk doende met de crisis en herstelwet en de AGG heeft beide overheidsinstanties met argusogen gevolgd.
Dit alles heeft geresulteerd in een speciale bijeenkomst afgelopen 14 oktober waar Rijkswaterstaat uitleg heeft gegeven over de korte- en langetermijnplanning.
Hieronder volgt een beknopte samenvatting van de presentatie wegaanpassingsbesluit van 14 oktober.
ONDERSTAANDE INFORMATIE IS NIET BINDEND EN BEDOELD OM EEN IDEE TE KRIJGEN VAN DE ONTWIKKELING VAN DE PLANNEN, er kunnen geen rechten aan worden ontleend totdat de minister hier goedkeuring aan verleend. Onderstaande gegevens staan ook niet op de officiele websites van Rijkswaterstaat.

Informatie-avond AGG project Schiphol-Amsterdam-Almere

Spitsstrookbenutting

De (oktober 2009) huidige spitsstroken zijn tijdelijk gebruikt ivm werkzaamheden in september 2009 op de zuidelijke A10 tak. De spitstroken mogen niet als zodanig worden gebruikt totdat de planning en afbouw van het Wegaanpassingsbesluit werkelijk worden uitgevoerd Zie hier alle documenten op de officiele site

Globaal zijn de plannen dat in het eerste halfjaar de weg wordt voorzien van een 2e ZOABlaag, 3 pechhavens moeten worden gerealiseerd en dosering en bewijzering moet worden verbeterd. De spitstrookbenutting zal pas einde 2010 in gebruik worden genomen.

Planning en proces ondertunneling

In oktober 2008 heeft de minister besloten de A9 tussen Holendrecht en Diemen uit te breiden tot een overtunnelde weg van 2-1-2-1W-2-1-2 rijstroken (totaal 11) Uit de inspraakreacties en mede dankzij de inbreng van de AGG zijn de volgende punten aangepast:

Oplossing voor knooppunt Holendrecht en aansluiting S111 uitwerken op basis van aanvullend verkeersonderzoek
Ligging tunneldak ter hoogte van het Bijlmerpark 3 meter lager dan huidige Gooiseweg
Verbreding A9 ter hoogte van de brug over de Gaasp aan de zuidzijde om Kantershof te ontzien

Het project zit nu in de (Ontwerp)Tracébesluit fase
December 2009:      Bestuurlijk overleg met	Amsterdam over 
                    onder meer de geluidmaatregelen

Januari 2010: Ontwerp Tracébesluit gereed, Informatieavonden Ter Visielegging en Inspraak
April 2010: Tracébesluit Beroep mogelijk bij Raad van State
Eind 2010: Onherroepelijk Tracébesluit
2011 – 2018: Realisatie project
De onderdelen van een Ontwerp Tracebesluit (OTB)

Ontwerp Tracébesluit is een soort bestemmingsplan Ontwerp Tracébesluit bestaat uit de volgende elementen: Besluittekst Overzichtskaarten en detailkaarten behorende bij besluit Toelichting op het besluit Bijlagen
Deelproducten van het OTB
Verkeer en vervoer gereed september 2009 Wegontwerp gereed september 2009 OTB-tekeningen gereed oktober 2009 Externe veiligheid gereed oktober 2009 Archeologie gereed december 2009 Luchtonderzoek afgerond Geluid gereed december 2009 Gezondheidsonderzoek afgerond, m.u.v. geluid Natuur afgerond, m.u.v. geluid en beleidslijn Natura 2000 Landschap en water gereed september 2009 OTB Besluit en Toelichting gereed december 2009
Ontwerp en inpassing


Er komen extra bypasses om verkeer te ontvlechten en zo filevorming te verminderen. Er komt een Nieuwe wisselstrook voor doorgaande A9 – A9 spitsverkeer.



2009 2x2 rijstroken plus weefvakken
2010 2x2 rijstroken plus spitsstroken plus weefvakken
2018 2x2 rijstroken plus wisselstrook plus 2x2 rijstroken van en naar de S111 en 2x1 rijstrook van en naar de S113

Doorsnede tunnel net ten oosten van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht


Tunnel bij Huntum, het Bijlmerpark en Maldenhof. Nieuw fietspad t.b.v. het Reigersbospad noodzakelijk i.v.m. de afslagen en opritten van en naar de Gooiseweg,


Aanzicht vanaf de Gooiseweg. Let vooral op de verhoogde op- en afritten.


Tunnel ter hoogte van Nieuw Kralenbeek en Lexmondhof


Doorsnede tunnel bij Nieuw Kralenbeek


Voorkeursoplossing gemeente ter hoogte van de Kerriestraat. Het water wordt gehalveerd en de woningen aan het trace worden "Dijkwoningen" alleen tijdens de bouw kunnen de bewoners aanspraak maken op hotelvergoeding. Na de bouw wordt het alleen nog maar mooier.


Naar boven komen van de tunnel bij het Kantershof. De tunnelbuis van de hoofdverbinding wordt langer doorgetrokken dan in het oorspronkelijke concept. Er komen nieuwe en hogere geluidsschermen met sleuven voor de afvoer van de tunnellucht.


Randvoorwaarden voor het tunneldak:
Sterk genoeg voor kruisende wegen, 1 meter grond geschikt voor tot 15 meter hoge bomen 2-laags parkeergarage

Niet op tunneldak toegestaan: Woonbebouwing, Grote kantorenpanden.

Nieuwe bruggen en afsnijding aansluiting A1.


Bereikbaarheid Amsterdam Zuidoost tijdens de bouw
De tunnel in de A9 GDW wordt deels op het bestaande tracé gebouwd. 
Er komt een noodweg op het "poeletjes" gebied bij Maldenhof. 
Het trace schuift verder in noordelijke richting dan in het 
oorspronkelijke plan. 
De Caissonbouw zal 10 meter per week langs uw woongebied voortschuiven, 
waarbij de gehele tunnel in één keer wordt gebouwd.
2x3 rijstroken blijven tijdens de bouw deels op, deels ten zuiden van het 
bestaande tracé beschikbaar. (het "poeletjes" gebied)
De S111 Bullewijk (AMC) zal tijdens de aanleg enkele weekenden afgesloten 
zijn voor het verkeer
De nieuwe aansluiting S112 zal boven op de tunnel worden gesitueerd


Met Amsterdam overeengekomen uitgangspunten voor de bereikbaarheid tijdens de bouw.

- Nood en hulpdiensten mogen niet belemmerd worden door de werkzaamheden
- Binnen het project zullen maatregelen getroffen worden om dit, ook bij 
  calamiteiten, te borgen
- Op de A1 tussen knooppunt Diemen en knooppunt Watergraafsmeer, 
  de A2, A9 en de A10 zullen tijdens de hoofdfasen van het werk, 
  tenminste 3 rijstroken in beide richtingen beschikbaar zijn
- De op- en afritten komen tijdens het werk niet te vervallen
- Stadsregisseur Amsterdam zorgt voor goede afstemming en moet instemmen
  met tijdvensters en afhankelijkheden
- Coördinatenstelsel Amsterdam is van toepassing:
  Regelt de afstemming tussen werken in openbare ruimte
  Bereikbaarheid en veiligheid zijn daarbij cruciaal
- RWS brengt doorstroming in beeld per faseringsstap en legt dit voor aan 
  de gemeente en bespreekt de consequenties met bijvoorbeeld het AMC
- RWS voorziet aanvragen voor tijdelijke afsluitingen OWN van 
  verkeersanalyse en een voorstel voor de te nemen maatregelen
Specifieke situaties:
S111 Muntbergweg 
- kortdurende afsluiting van oostelijke en westelijke onderdoorgang 
  om en om tijdens het leggen van de brugliggers
- 2x1 rijstroken blijven in die fase beschikbaar   
S112 Gooiseweg    
- 2x2 rijstroken 
- kortdurende afsluitingen noodzakelijk tijdens verleggen Gooiseweg 
  naar tijdelijke brug over tijdelijke A9 en de bouwkuip en na in gebruik 
  name van de tunnel tijdens opnieuw verleggen naar tunneldak 
  
S113 Kromwijkdreef en metro 
- 2 metrosporen en 2x2 rijstroken 
- 2x1 versmalde rijstrook tijdens bouw tijdelijk middensteunpunt
- kortdurende afsluiting van de oostelijke en westelijke onderdoorgang om 
  en om  tijdens leggen van de tijdelijke brugliggers
- enkele weken durende afsluiting van de oostelijke en westelijke 
  onderdoorgang om en om tijdens de bouw van de tunnelmoten
- 2x1 rijstroken blijven in die fase beschikbaar
- zodra een tunnelmoot gereed is wordt die helft van de weg weer in 
  gebruik genomen via het tunneldak
- metrolijn tijdens de bouw van de tunnelmoot gedurende enkele weken 
  laten keren op Kraaiennest in overleg met GVB 
  
Provinciale weg N236 & Gaasp 
- fietspad, 2x1 rijstroken, Gaasp, Stammerdijk en watergang
- kan in verkeer blijven tijdens de bouw indien de N236 tijdelijk 
  omgelegd kan worden via terrein Tulip Inn
  zo niet, dan is afsluiting (bij voorkeur tijdens de vakantieperiode) 
  van de onderdoorgang noodzakelijk tijdens het leggen van de brugliggers
- omrijdroute S113 
  
Gevolgen crisis- en herstelwet
Bedoeld om procedures voor grote projecten te versnellen
Projecten die significant effect hebben op werkgelegenheid en economie en die te kampen hebben met juridische belemmeringen
Wet moet 1-01-2010 ingaan en vervalt op 1-01-2014
Wet is in 2e kamer behandeld en moet nog door de 1e kamer worden goedgekeurd
Welke onderdelen van de wet zijn van belang voor het project Schiphol-Amsterdam-Almere?

Verruimde mogelijkheid om gebreken te herstellen zonder dat de hele procedure opnieuw moet
Relativiteitsvereiste: beroep bij Raad van State alleen mogelijk op rechtsregels die betrekking hebben op eigen belang
Beroepsmogelijkheden tussen overheden onderling wordt beperkt
Introductie lex silencio positivo bij een aantal vergunningen, of te wel “wie zwijgt stemt toe” bij geen reactie binnen de termijn
Versnelling van beroep en hoger beroep door Raad van State uitspraak binnen 6 maanden


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm