Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Schop in de grond op 14 december 2009.

Hoog bezoek in Zuidoost bij de feestelijke start van de spitsstrookaanleg op de Gaasperdammerweg. Project 2 van de dertig knelpunten die in het kader van de spoedwet wegverbreding worden aangepakt.


De hand aan de schop




Opmerking vooraf

De AGG had n.a.v. de OWAB (Ontwerp WegAanpassingsBesluit) twee en een half jaar geleden op een inspraakavond ingesproken om haar bezwaren tegen de aanleg van spitsstroken kenbaar te maken. Nadat de minister in oktober het definitieve WegAanpassingsBesluit (WAB) had gepubliceerd, hadden we het recht om in beroep te gaan bij de Raad van State. De minister had volgens ons onvoldoende laten onderzoeken wat de effecten zijn op geluidsoverlast en de luchtkwaliteit bij een maximum rijsnelheid van 80 km. Vanaf 1986 is er namelijk al sprake van een saneringssituatie. De geluidsoverlast voor 900 woningen is boven de 55 dB(a).
Om de geluidsoverlast te beperken werd Zoab-asfalt neergelegd en zelfs dubbele Zoab. Dit is echter niet voldoende om te voldoen aan de Wet Geluidhinder. Met een beroep op een artikel uit deze wet ( die bedoeld is om de omwonenden enigszins te beschermen tegen overlast) besloot de minister tot het ophogen van de geluidsnormen en niet tot het reduceren van de snelheid. Bij geopende spitsstroken gaat de snelheid op de Gaasperdammerweg wel naar 80 km vanwege de veiligheid, daar buiten blijft de maximumsnelheid 100 km omdat de weg daarvoor zou zijn ontworpen!
Door het aanleggen van de spitsstroken, zijn de rijbanen echter enigszins versmald, Dit komt de veiligheid niet ten goede. De aanzuigende werking van de verbrede weg, zorgt bovendien voor meer belasting van onze gezondheid en ons leefmilieu. Met een matiging van de snelheid zou deze overlast verminderd worden.

De feestelijke bijeenkomst


Minister in actie

Te elfder ure kregen we het bericht door dat maandag 14 december feestelijk de schop in de grond zou worden gestoken door minister Eurlings aan de voet van de Gaasperdammerweg. Enigszins tot onze verbazing - de AGG had immers op 2 december een beroepschrift bij de Raad van State ingediend - had Rijkswaterstaat ook ons uitgenodigd.
Informeel kregen we tijdens de ontvangst en de koffie te horen dat er overleg geweest is tussen de Raad en Verkeer en Waterstaat en dat ons beroepschrift de aanleg van de spitsstroken niet in de weg stond! Over de inhoud van ons bezwaar moet de Raad van State zich nog uitspreken.
In het Planetarium hield minister Eurlings na de koffie een gloedvolle toespraak, waarin hij aangaf, dat met behulp van de Spoedwet Wegverbreding het fileprobleem op de zwaar overbelaste Gaasperdammerweg middels spitstroken snel aangepakt kan worden, maar ook op een dertigtal andere knelpunten elders in het land. Hij constateerde wel dat door de crisis het aantal files iets kleiner is geworden, maar hij hoopte dat het voorzichtige herstel van de economie doorzet en dat het daarom van belang is dat deze Spoedwet Operatie voortvarend door Rijkswaterstaat en bedrijfsleven uitgevoerd gaat worden.
Hij vroeg begrip voor de overlast die dat met zich mee zal brengen.
Tevens meldde hij dat in 2014 een begin gemaakt wordt om de te verbreden Gaasperdammerweg voor een groot deel in een tunnel weg te werken. Dit wordt de kameelvariant genoemd. Hoewel er bij mobiliteit gelukkig niet meer alleen gedacht wordt aan het vermenigvuldigen van asfalt (zo zal het openbaar vervoer o.a. worden gestimuleerd door het spoor Schiphol Almere te verbreden en zal het bedrijfsleven het thuiswerken gaan stimuleren), zijn er op korte termijn toch wegaanpassingen noodzakelijk.
Bernard Wientjes, voorzitter van VNO NCW, sloot aan bij het betoog van de minister en benadrukte het belang van een goede infrastructuur voor het vestigingsklimaat voor (buitenlandse) bedrijven. Zijn vereniging is ook voor Anders betalen voor Mobiliteit (invoering van de kilometerheffing), en gaat zich eveneens inzetten voor telewerken en zelfs voor carpoolen. Elco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland, benadrukte dat er verantwoord moest worden omgegaan met de kwaliteit van de lucht en de ruimte. De ruimte in Nederland wordt erg intensief gebruikt,maar dat betekent niet dat alles onder het asfalt moet verdwijnen. Toch vond hij dit een feestelijk moment omdat naar zijn mening de impasse doorbroken wordt en de bouwers aan de slag kunnen om het file-probleem enigszins te verlichten.


na de onthulling

Vervolgens ging het hele gezelschap als een kudde schapen de vrieskou in om de schop daadwerkelijk in de grond te zien zetten ten aanschouwe van het ganse land, want er was veel belangstelling van de media.


Media in actie


Gezondheid

Lony heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan de pers (radio, tv en schrijvende) een paar interviews af te geven en kreeg ook de gelegenheid om met minister Eurlings van gedachten te wisselen over de problematiek van de omwonenden van de Gaasperdammerweg.


Lony Wesseling in gesprek

Dat de spitsstroken werden aangelegd, was niet te voorkomen, maar hoe ze zullen worden benut, zal pas duidelijker worden als de Raad van State zich uitgesproken heeft. Dan weten we meer!
Nog steeds wordt er meer asfalt aangelegd, maar tegelijkertijd steken andere ideeën (die de AGG al jarenlang naar voren gebracht heeft) de kop op. Toch een omslag in het denken over mobiliteit op dit niveau?


De AGG (Wim Emmelkamp en Annie van de Paverd) beziet het gebeuren op gepaste afstand.

Leo Hovens (tevens fotograaf)
Voor de geschiedenis van de Gaasperdammerweg en voor de actuele plannen voor de toekomstige tunnel, zie deze site: www.gaasperdammerweg.nl



Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm