Opmerking vooraf
De AGG had n.a.v. de OWAB (Ontwerp WegAanpassingsBesluit) twee en een half jaar
geleden op een inspraakavond ingesproken om haar bezwaren tegen de aanleg van
spitsstroken kenbaar te maken. Nadat de minister in oktober het definitieve
WegAanpassingsBesluit (WAB) had gepubliceerd, hadden we het recht om in beroep
te gaan bij de Raad van State. De minister had volgens ons onvoldoende laten
onderzoeken wat de effecten zijn op geluidsoverlast en de luchtkwaliteit bij een
maximum rijsnelheid van 80 km. Vanaf 1986 is er namelijk al sprake van een
saneringssituatie. De geluidsoverlast voor 900 woningen is boven de 55 dB(a).
Om de geluidsoverlast te beperken werd Zoab-asfalt neergelegd en zelfs dubbele
Zoab. Dit is echter niet voldoende om te voldoen aan de Wet Geluidhinder.
Met een beroep op een artikel uit deze wet ( die bedoeld is om de omwonenden
enigszins te beschermen tegen overlast) besloot de minister tot het ophogen
van de geluidsnormen en niet tot het reduceren van de snelheid. Bij geopende
spitsstroken gaat de snelheid op de Gaasperdammerweg wel naar 80 km vanwege
de veiligheid, daar buiten blijft de maximumsnelheid 100 km omdat de weg daarvoor
zou zijn ontworpen!
Door het aanleggen van de spitsstroken, zijn de rijbanen echter enigszins
versmald, Dit komt de veiligheid niet ten goede. De aanzuigende werking van
de verbrede weg, zorgt bovendien voor meer belasting van onze gezondheid en
ons leefmilieu. Met een matiging van de snelheid zou deze overlast verminderd
worden.
De feestelijke bijeenkomst
Minister in actie
Te elfder ure kregen we het bericht door dat maandag 14 december feestelijk de
schop in de grond zou worden gestoken door minister Eurlings aan de voet van de
Gaasperdammerweg. Enigszins tot onze verbazing - de AGG had immers op 2 december
een beroepschrift bij de Raad van State ingediend - had Rijkswaterstaat
ook ons uitgenodigd.
Informeel kregen we tijdens de ontvangst en de koffie te horen dat er overleg
geweest is tussen de Raad en Verkeer en Waterstaat en dat ons beroepschrift de
aanleg van de spitsstroken niet in de weg stond! Over de inhoud van ons bezwaar
moet de Raad van State zich nog uitspreken.
In het Planetarium hield minister Eurlings na de koffie een gloedvolle toespraak,
waarin hij aangaf, dat met behulp van de Spoedwet Wegverbreding het fileprobleem
op de zwaar overbelaste Gaasperdammerweg middels spitstroken snel aangepakt
kan worden, maar ook op een dertigtal andere knelpunten elders in het land.
Hij constateerde wel dat door de crisis het aantal files iets kleiner is geworden,
maar hij hoopte dat het voorzichtige herstel van de economie doorzet en dat het
daarom van belang is dat deze Spoedwet Operatie voortvarend door Rijkswaterstaat
en bedrijfsleven uitgevoerd gaat worden.
Hij vroeg begrip voor de overlast die dat met zich mee zal brengen.
Tevens meldde hij dat in 2014 een begin gemaakt wordt om de te verbreden
Gaasperdammerweg voor een groot deel in een tunnel weg te werken. Dit wordt
de kameelvariant genoemd.
Hoewel er bij mobiliteit gelukkig niet meer alleen gedacht wordt aan het
vermenigvuldigen van asfalt (zo zal het openbaar vervoer o.a. worden gestimuleerd
door het spoor Schiphol Almere te verbreden en zal het bedrijfsleven het
thuiswerken gaan stimuleren), zijn er op korte termijn toch wegaanpassingen
noodzakelijk.
Bernard Wientjes, voorzitter van VNO NCW, sloot aan bij het betoog van de
minister en benadrukte het belang van een goede infrastructuur voor het
vestigingsklimaat voor (buitenlandse) bedrijven. Zijn vereniging is ook voor
Anders betalen voor Mobiliteit (invoering van de kilometerheffing), en gaat
zich eveneens inzetten voor telewerken en zelfs voor carpoolen.
Elco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland, benadrukte dat er verantwoord
moest worden omgegaan met de kwaliteit van de lucht en de ruimte. De ruimte in
Nederland wordt erg intensief gebruikt,maar dat betekent niet dat alles onder
het asfalt moet verdwijnen. Toch vond hij dit een feestelijk moment omdat naar
zijn mening de impasse doorbroken wordt en de bouwers aan de slag kunnen om
het file-probleem enigszins te verlichten.
na de onthulling
Vervolgens ging het hele gezelschap als een kudde schapen de vrieskou in om
de schop daadwerkelijk in de grond te zien zetten ten aanschouwe van het ganse
land, want er was veel belangstelling van de media.
Media in actie
Gezondheid
Lony heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan de pers
(radio, tv en schrijvende) een paar interviews af te geven en kreeg ook de
gelegenheid om met minister Eurlings van gedachten te wisselen over de
problematiek van de omwonenden van de Gaasperdammerweg.
Lony Wesseling in gesprek
Dat de spitsstroken werden aangelegd, was niet te voorkomen, maar hoe
ze zullen worden benut, zal pas duidelijker worden als de Raad van State
zich uitgesproken heeft. Dan weten we meer!
Nog steeds wordt er meer asfalt aangelegd, maar tegelijkertijd steken andere
ideeën (die de AGG al jarenlang naar voren gebracht heeft) de kop op.
Toch een omslag in het denken over mobiliteit op dit niveau?
De AGG (Wim Emmelkamp en Annie van de Paverd) beziet het
gebeuren op gepaste afstand.
Leo Hovens (tevens fotograaf)
Voor de geschiedenis van de Gaasperdammerweg en voor de actuele plannen
voor de toekomstige tunnel, zie deze site: www.gaasperdammerweg.nl
|