Uit De Nellesteiner Januari 2004.
Spitsstroken en pechhavens en Zienswijze AGG
Dit keer naast een redactioneel stuk ook twee artikelen over de Gaasperdammerweg, het is duidelijk dat Nellestein De Gaasperdammerweg zat is, De AGG heeft dit niet meer in de hand en gezien de teneur van de stukken zou het ons niets verbazen als er aktie ontstaat uit deze verwachte hoek. Het feit dat sommige bewoners wel en andere niet zijn uitverkoren het Ontwerp-Wegaanpassingsbesluit te mogen ontvangen zet veel kwaad bloed. Rijkswaterstaat heeft het rapport verstuurd aan willekeurige groeperingen die naar de mening van RWS zeker in de slechte hoek zitten qua geluidshinder en anderen die één flat verder wonen vallen dan zeker niet onder de aanpassingwet.
Zienswijze van de AGG op het Ontwerp-wegaanpassingsbesluit A9 Holendrecht-Diemen.Zoals uitgesproken op de hoorzitting van Rijkswaterstaat op 16 december 2003
Onze bezwaren richten zich allereerst op de betrouwbaarheid van het onderzoek en de zorgvuldigheid ervan.
Zoals het onderzoek nu is uitgewerkt, wekt het geen vertrouwen in de werkwijze van Rijkswaterstaat. De geleverde gegevens kloppen niet.
Er is sprake van 1075 adressen. Daaronder vallen ook Kouwenoord dat voor de helft gesloopt gaat worden en Hakfoort dat al voor een deel gesloopt is. Locaties o.a. op Kantershof, Kelbergen, Huntum, Nieuwlandhof en op andere plaatsen waar we bij onze eigen metingen waarden hebben geconstateerd boven de 70 dBa, komen niet op de lijst voor, terwijl in Nellestein Leerdamhof 1 - 49 (ook hoogbouw) helemaal ontbreekt. De nabijheid van scholen en van een camping wordt helemaal veronachtzaamd.
Als de ingevoerde gegevens al niet kloppen, wat valt er dan nog te verwachten van de berekeningen? Herziening van deze gegevens zijn o.i. noodzakelijk.
T.a.v. de becijferingen over de luchtverontreinigingen hebben we ook onze bedenkingen: we worden hier nl. niet alleen geconfronteerd met de vervuiling van de Gaasperdammerweg, maar ook andere bronnen: vliegtuigen en daarbovenop zeer intensief lokaal verkeer.
Bij de ingebruikstelling van de Gaasperdammerweg ging men ervan uit dat de geluidsbelasting niet boven de 55 dBa zou uitkomen. Uit dit ontwerp blijkt dat dit vanaf 1986 voor 1075 woningen niet geldt. Er is nu dus sprake van een saneringssituatie die echter door hogere geluidsschermen niet opgelost kan worden. Zodoende worden de geluidsbelastingsnormen opgewaardeerd (opgerekt lijkt ons een betere term), en als blijkt in tweede instantie dat de binnenwaarden te hoog zijn, moeten er isolerende maatregelen worden genomen.
Bij de evaluatie van de situatie in Overschie (november. j.l. door de vaste Kamercommissie van Verkeer, bleek dat de 80 km maatregel zo positief uitpakte dat die door de minister daar gecontinueerd wordt.
Kortom onze zienswijze is een pleidooi voor een terugbrengen van de maximum snelheid naar 80 km per uur op de Gaasperdammerweg ten gunste van de gezondheid van de omwonenden. Ons lijkt het niet nodig om hoopvol af te gaan wachten of in 2010 de Europese richtlijnen t.a.v. de geluidsoverlast en de luchtverontreiniging gehaald zullen worden, zoals dit ontwerp doet. De overlast is nu al duidelijk genoeg en wordt door de beoogde spitsstroken alleen maar groter.
Namens de AGG
Leo Hovens