Uit De Nellesteiner Januari t/m maart 2005.


Kilometerheffing als enig middel

Een beknopte reactie op de Startnotitie Hoofdwegverbinding Schiphol- Almere.
Op heel korte termijn is de regio opgetrommeld. In de omgeving zijn er een heel stel inspraakavonden geweest. Ook in het Planetarium (20 januari) voor Zuidoost met een hele hoge opkomst en maar liefst 24 insprekers. Inmiddels zullen er al heel veel zienswijzen naar het inspraakpunt verstuurd zijn. Onze bezwaren tegen deze startnotitie zijn: het gaat weer om meer asfalt en dat zuigt weer meer auto's aan. De Gaasperdammerweg zou worden opgewaardeerd tot een stadsautosnelweg met 9 rijstroken! Of er zou een rechtstreekse verbinding tussen knooppunt Muiderberg en Holendrecht komen. Beide opties vonden weinig instemming in het Planetarium.
De AGG meldde nogmaals dat de Gaasperdammerweg bedoeld was als tijdelijk i.v.m. de Floriade en wil weer de oude functie terughebben: een locale ontsluitingsweg. Dat is ooit beloofd.
Weer eens heeft de AGG de suggestie gedaan om nu eens eindelijk serieus werk te gaan maken van de beprijzing ook genaamd kilometerheffing/mobitarief. Nog steeds rijden in de spits de auto's rond met een gemiddelde bezetting van nog geen 29%. Door dit groeiende luxe woon-werk vervoer ontstaan de files (met de roep om meer asfalt) en daardoor meer geluidsoverlast, luchtverontreiniging en opwarming van de atmosfeer. Staatssecretaris van Geel heeft het RIVM opdracht gegeven om in kaart te brengen waar dank zij die opwarming Nederland onder water komt te staan. De zee stijgt en de bodem in grote delen van de Randstad klinkt in.
Op de A1 ligt een carpoolstrook. De infrastructuur ligt er al om daar proefondervindelijk onderzoek te doen in een beter voorbereid experiment wat vervolgens ook geëvalueerd kan worden. Het experiment Overschie (snelheidsreductie naar 80 km) bleek ook een succes.
De AGG verwacht, dat uit een vorm van beprijzen in de spits, zal blijken, dat dit de enige kans is om het wegverkeer in de toekomst in beweging te houden én de overlast voor de omwonenden en voor de wereld waarin we leven, terug te dringen.

Spitsstrookaanleg van de baan

De aanpassingen waarmee de Gaasperdammerweg van twee maal tweebaans een twee maal driebaansweg zou worden is van de baan. De aanpassingen worden als gevaarlijk ervaren en zijn niet in het belang van de verkeersveiligheid. Rijkswaterstaat moet nu nieuwe plannen uitwerken en rekening houden met de Europese wetgeving. De tijd om de nieuwe plannen uit te werken is te kort om voor het groot onderhoud van de weg in 2005 de wegaanpassing te verwezenlijken.
Het is duidelijk dat deze uitspraak verstrekkende gevolgen heeft voor de uitwerking van verdere plannen met de Gaasperdammerweg.

Uit de brief aan de Raad van State van 18 November citeren we:

'Wegaanpassingsbesluit A9 Holendrecht - Diemen
Hoogedelgestrenge heer,

In antwoord op uw brief van 21 september j.l. kan ik u berichten dat ik voornemens ben het wegaanpassingsbesluit A9 Holendrecht - Diemen op korte termijn in te trekken. Dientengevolge zal ik geen verweerschrift indienen inzake de beroepen tegen het wegaanpassingsbesluit A9 Holendrecht - Diemen. Een afschrift van dit besluit tot intrekking zal ik u doen toekomen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Namens deze,
HET HOOFD VAN DE SECTOR BESTUUR INFRASTRUCTUUR EN MILIEU'

Op 9 december was er een hoorzitting gepland. Door de intrekking van het wegaanpassingsbesluit gaat deze zitting niet meer door. Voordat er in de toekomst weer sprake is van spitsstroken zal er opnieuw een inspraakprocedure gestart moeten worden.
Groot onderhoud van de Gaasperdammerweg

April - September 2005
Uit het Stadsblad van 9 maart 2005

'Chaos op A9 zonder hulp bedrijfsleven'

ZUIDOOST ? Rijkswaterstaat hoopt dat het bedrijfsleven in Zuidoost wil meewerken aan maatregelen om het stadsdeel bereikbaar te houden wanneer in mei het groot onderhoud aan de Gaasperdammerweg begint. In het gebied werken zo'n 45 duizend mensen, waarvan er volgens Rijkswaterstaat er dertigduizend met de auto komen. Door afspraken te maken met het bedrijfsleven hoopt Rijkswaterstaat minimaal vijfduizend mensen te overtuigen hun auto te laten staan. Gedurende veertien weken wordt er gewerkt aan de Gaasperdammerweg. Per richting is er maar één rijweg open. Als iedereen daar gebruik van wil maken, is chaos vrijwel onvermijdelijk. "Dan hebben we een probleem, niet alleen op de Gaasperdammerweg, maar ook op de toeleidende wegen," zegt Dick de Waal Malefijt, verkeersmanager voor Rijkswaterstaat. De dienst is bereid tot 'een flinke donatie' voor de oprichting van de Stichting Amsterdam?Zuidoost Bereikbaar.
Rijkswaterstaat doet dat echter alleen wanneer voldoende bedrijven zeggen het plan actief te willen steunen. De stichting moet verschillende alternatieven voor de auto mogelijk maken zoals een pas voor de trein naar en van Zuidoost, een shuttlebus vanaf de stations Bijlmer en Duivendrecht en het ter beschikking stellen van grote auto's waarin ongeveer zes collega's samen naar het werk rijden. Rijkswaterstaat heeft goede hoop dat het bedrijfsleven meewerkt in de stichting. Marcel La Rose, directeur van de Bedrijvenvereniging Amsterdam?Zuidoost, moedigt leden van de vereniging aan mee te doen met de stichting, maar daar moet dan wel iets tegenover staan. "Je moet het soort maatregelen nemen waar je later ook nog iets aan hebt. Een voorbeeld daarvan: iets dat de bedrijven ook al lang willen, is het vanpoolen, waarbij zes mensen in een luxe minivan samenreizen. Daar is medio jaren '90 mee geëxperimenteerd Mensen willen daar best in investeren, maar dan willen ze ook winst boeken op het gebied van reistijd. Dat kan als er gebruik mag worden gemaakt van de vrije busbaan."
La Rose is huiverig voor het invoeren van teveel maatregelen. "Tijdens het werk aan de A10 zijn er in de drang naar zorgvuldigheid heel veel maatregelen genomen die niet zijn benut. Er moet wel afnamebereidheid zijn."……….
De Waal Malefjjt: "De eerste paar dagen zal het best een rommeltje worden, en dan druk ik me netjes uit, maar we hopen dat mensen daarna ons reisadvies zullen opvolgen."

Nawoord van de AGG.

En dat ze dat reisadvies blijven volgen is onze hoop!
In deze situatie ziet Rijkswaterstaat dus iets in de vorm van carpoolen! Ook het stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer in samenwerking met het bedrijfsleven. Een goed experiment waarbij van de nood een deugd gemaakt wordt.
Over 80 km , een middel voor een betere doorstroming van het verkeer, hebben we niets gelezen! De ervaringen met deze maatregelen zijn hopelijk ook leerzaam voor de verdere toekomst van het stroomgebied van de A9. Hoe kan de automobilist ook in de toekomst verlokt worden tot wat meer inschikkelijkheid t.b.v. gezondheid van de omwonenden van de Gaasperdammerweg. Dat geldt natuurlijk ook voor Ouderkerk en Amstelveen en Badhoevedorp. Recent heeft de AGG weer contact met bewonersgroepen daar ter plaatse. We zijn het er over eens dat we niet meer luchtvervuiling (en meer asfalt) tolereren. Er moeten alternatieven komen voor al deze asfaltplannen tussen Almere en Schiphol. Rijkswaterstaat zelf reikt er nu al een paar aan..
Wordt vervolgd.


Hoewel we wat de spitsstroken betreft in 2004 een klein succesje hebben kunnen boeken, hopen we dat er in 2005 beter nagedacht wordt over de bijverschijnselen van de mobiliteit in onze woonomgeving en daarbuiten zodat de schaduwkanten ervan doordringen in ons dagelijkse bewustzijn. We wensen u allen een gezondere leefomgeving rondom de Gaasperdammerweg te beginnen in 2005.

Uit het tijdschrift Bres de volgende doordenker van Ervin Laslo, de oprichter van de club van Boedapest(de opvolger van de club van Rome) die zich kritisch buigt over de problemen van de wereld waarin we leven.

'Laszlo onderstreept zijn standpunt met de metafoor van een global village. Als je de huidige wereld beschouwt als een dorp met duizend inwoners, dan zijn dat 560 vrouwen en 440 mannen, 300 bewoners zijn jonger dan 15 en 69 bewoners zijn ouder dan 65 jaar. En dan het besteedbare inkomen van die duizend dorpelingen: 149 mensen leven van $78 per dag; 445 van $16 per dag; 179 van $5 per dag en 227 mensen 'leven' van $1 per dag. In het dorp hebben 328 bewoners geen basisgezondheidszorg en 140 zijn analfabeet. Bovendien consumeren 200 dorpsbewoners 86% van alle. goederen, terwijl de overige 800 het moeten doen met slechts 14%. De oorzaak van deze economische en sociale ongelijkheid wijt Laszlo aan de steeds toe nemende verstoring van het evenwicht tussen de menselijke bewoning van de aarde en het zelfregenererende vermogen van de natuur. Om de biosfeer in stand te houden. mag ieder mens bij een mondiale gelijke verdeling 1,9 hectare aan productieve ruimte gebruiken (zijn 'ecologische voetafdruk'). We gebruiken op dit moment 2,18 hectare per mens. Dat is ruim dertig procent overschrijding.

Namens de AGG
Leo Hovens



Naar boven     Home