Uit De Nellesteiner januari 2006
De tweede Gouden Eeuw.
Overvloed en Onbehagen is de titel van het boek van Simon Schama over onze eerste
Gouden Eeuw. Op het hoogtepunt van die eerste Gouden Eeuw liep het koetsverkeer
in de binnenstad van Amsterdam zo vast, dat er wagenpleinen werden gepland in de
buurt van sommige stadspoorten en het verkeer per koets zorgvuldige werd gereguleerd:
alleen bezitters van een koetshuis mochten de grachten op met hun voertuigen.
Ondertussen maken we hier in Nederland een tweede Gouden Eeuw mee, waarin, gelukkig,
de welvaart beter gespreid is dan in die roemruchte tijd. In Nellestein hebben we
daar onze gemeenschappelijke koetshuizen (de garages) aan te danken en een autovrije
wijk. Maar ook worden we geconfronteerd met de gevolgen van de overvloed en het
daaruit voorvloeiende onbehagen, ook over de overlast die we onszelf bezorgen.
De gevolgen van de overvloed aan auto's door onze ongekende welvaart en alle
bijverschijnselen daarvan - waar de luchtverontreiniging het meest beklemmend is -
noodzaken ons Stadsbestuur om maatregelen te nemen. Onder druk van de Europese
regelgeving t.a.v. de luchtkwaliteit is men begonnen aan een actieplan Luchtkwaliteit.
Net zoals er door de invoering van het rookverbod aandacht is gegeven aan de
luchtkwaliteit van de openbare binnenruimte vanwege de gezondheid, komt er nu
eindelijk aandacht voor de luchtkwaliteit van de openbare buitenruimte ook
vanwege de gezondheid.
Met de voorgenomen maatregelen lukt het echter niet om de lucht die we inademen
gezond genoeg te krijgen. De hoeveelheid verkeer zal ook moeten inkrimpen. Het
ziet ernaar uit dat de lokale overheid zich de verantwoordelijkheid voor de gezondheid
van de openbare buitenruimte bewust wordt en hierin sturend gaat optreden.
Voor de omwonenden van de Gaasperdammerweg is het net als bij de andere
stadsautosnelwegen van belang dat de snelheid op alle stadsautosnelwegen
teruggebracht wordt naar 80 km p/u. Maar hier gaat de lokale overheid niet over.
De verantwoordelijkheid daarvoor ligt in Den Haag. Milieudefensie probeert via
een rechterlijke uitspraak te bereiken dat op alle stadsautosnelwegen 80 km p/u
ingevoerd wordt: dus ook op de hele A 10 en de Gaasperdammerweg.
Op dit moment hebben we in Nederland al meer dan 7 miljoen auto's op een bevolking
van 17 miljoen. De verwachting/planning is: over tien jaar meer dan 10 miljoen.
Om aan deze overvloed tegemoet te komen zijn er plannen gemaakt voor o.a. de Gaasperdammerweg.
Hoe gaat Gaasperdammerweg met de stroomlijnvariant eruit zien in 2020
met 9 rijstroken in een open tunnelbak.
In 2000 rijden er op de Gaasperdammerweg nog 73.000 auto's per etmaal
Het verwachte aantal auto's op de Gaasperdammerweg in 2020 bij het
Nulalternatief (niets doen).
106.000
Nulplus-alternatief (beprijzing à 11 ct/km) 83.000
Stroomlijnalternatief (9 rijstroken) 149.000
Verbindingsalternatief
66.000
Voor de Gaasperdammerweg levert het Nulplusalternatief een verzwaring op van 10.000.
Maar waarschijnlijk hebben we die nu ook al. (Er dreigt ook nog een spitsstrook).
Voor Amstelveen en Ouderkerk levert zowel de Stroomlijn- als de Verbindingsvariant
een verzwaring op van meer dan 60.000 auto's per dag. Daar zijn dus ook heel dure
aanpassingen nodig, als er elders meer asfalt komt.
De AGG was aanwezig op de manifestatie aan het Naardermeer om te pleiten voor het
nulplusalternatief. Dat hebben we ook op andere plaatsen en gelegenheden gedaan.
In het verlengde daarvan hebben omwonendenorganisaties van de A 9: de belangenvereniging
Meanderbuurt uit Amstelveen, Stop A9 uit Ouderkerk, de AGG (Amsterdam Zuidoost) en
Platform tegen A6-/A9 recent de koppen bij elkaar gestoken met assistentie van
Milieudefensie. De gezondheid van de omwonenden van de A9 door de verdere aantasting
van de lucht bleek een gezamenlijk punt.
'Waarover is consensus?
· Er valt nog geweldig veel winst te behalen met modern, comfortabel en frequent rijdend, betaalbaar openbaar vervoer;
· Een stevige spitsheffing is een aantoonbaar effectief middel om auto's van de weg te houden tijdens drukke tijden;
· Bedrijven moeten worden verplicht aan goed vervoersmanagement te doen, d.w.z.
een plan maken voor telewerken, thuiswerken, gespreide werktijden en het beïnvloeden
van het gebruikte vervoersmiddel van hun werknemers;
· De disbalans tussen wonen en werken in de regio moet ter discussie gesteld worden.
Het ontwikkelen van woongebieden ten westen van Schiphol levert veel minder mobiliteit
op dan alles in Almere te plannen'.
Feitelijk is het bovenstaande een formulering van het Nulplusalternatief. Niet
nog meer asfalt in deze regio, want dat trekt ook meer auto's aan. Onderdelen
van dit alternatief kunnen veel eerder soelaas bieden dan in 2015, want dan pas
dan zou het nieuwe asfalt klaar zijn voor gebruik! Als zowel het Stroomlijnalternatief
en het Verbindingsalternatief niet doorgaan, kan het gereserveerde geld besteed
worden aan de boven aangegeven punten, en dat levert een betere leefomgeving op
voor mens, dier en plant, verknoeit minder energie en is volgens ons een creatievere
oplossing dan miljarden euro's besteden aan meer asfalt.
Dit laatste zou des te meer knellen, omdat de bezettingsgraad van een auto in de
spits 29% is: het is dus een erg luxe en inefficiënte vorm van privé vervoer, dat
dan betaald wordt door de belastingbetaler en niet door de vervuiler. Er is een
alternatief voor de problemen met de mobiliteit: Nulplus…………………..
Graag uw reactie.
Namens de AGG
Leo Hovens