Uit De Nellesteiner februari 2002.

De Trajectnota Craag is uitgekomen.

Deze studie ligt nu tot begin maart ter inzage: o.a. in de bibliotheken en in het voorlichtingscentrum van het Stadsdeel. Er is inmiddels voor Zuidoost een informatie avond geweest op dinsdag 15 januari in het Planetarium en er is een hoorzitting gepland op dezelfde plek, 21 februari. Degenen die willen inspreken moeten dit vooraf melden bij het inspraakpunt Verkeer en Waterstaat tel (070) 3519600. Maar u kunt ook schriftelijk reageren:

Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat

Trajectstudie Craag

Kneuterdijk 6

2514 EN Den Haag.

Hier alvast een voorlopige reactie van de AGG.

Al eerder hebben we gemeld dat Rijkswaterstaat ervoor gekozen heeft om op korte termijnoplossingen (2005) aan te sturen. De lange termijn speelt pas na 2010. Het gaat nu vooral om de benuttingsvariant: ! het bestaande asfalt beter benutten. De vluchtstroken van de Gaasperdammerweg gaan dan tijdens de spits functioneren als een derde rijstrook voorzien van vluchthavens. De opzet is ook om de overlast voor de omwonenden niet te verergeren. Deze betere benutting van het beschikbare wegdek biedt een hogere doorstroomcapaciteit, wat de kans op files tijdens de spits vermindert en de gevolgen daarvan.

Wat de vermindering van de geluidsoverlast betreft wordt er gedacht aan dubbele ZOAB, wat een grote reductie van het brongeluid oplevert: de wielen op het wegdek. En als er al gedacht wordt aan een absorberend geluidsscherm langs het Naardermeer (een absorberend nog wel!) mag er van ons ook wel wat gedaan worden aan onze geluidsschermen om de omwonenden beter te beschermen. Het waren de eerste, en sindsdien zijn er ook aanzienlijke en hoorbare verbeteringen t.a.v. vorm en materiaal.

Over het terugbrengen van de maximum snelheid meldt deze nota haast niets. Toch is dat van grote invloed op het geluid van de motoren(ook een brongeluid), het vermindert de uitstoot en dus de luchtverontreiniging, en het spaart brandstof. Bovendien verbetert hierdoor de doorstroming van het verkeer, en een gelijkmatige snelheid maakt het verkeer ook veiliger. Een vermindering van de maximum snelheid naar 70 km per uur zou ± 45 seconden meer kosten over een stuk van 5 km. Dat is ongeveer het stuk van De Gaasperdammerweg tussen de bebouwing. Een belangrijk argument om hieraan te denken is de nieuwe regelgeving van de Europese unie van 19 juli 2001. Voor 2010 moet de uitstoot van sommige stoffen met 75% gereduceerd zijn.!!!! Het blijkt steeds meer dat die uitstoot voor de natuur en de omwonenden ongezond is. En dan is het natuurlijk heel preventief om zo snel mogelijk maatregelen te nemen die de leefbaarheid verbeteren. Met roken is dat ten langen leste ook gelukt: dat is ook geen vanzelfsprekendheid meer. De motoren worden wel schoner, maar er komen nog steeds meer auto's en die zijn ook veel zwaarder en veiliger. Het effect op de totale uitstoot is niet positief, zodat er andere maatregelen nodig zijn, willen die normen in 2010 gehaald worden. De bereikbaarheid (dat is het doel van de Craagstudie) wordt volgens ons niet geschaad door die 80 seconden extra reistijd. Daar staan de al aangegeven positieve factoren tegenover: de volksgezondheid, bezuiniging op energie (ook heel actueel), de verbeterde doorstroming, en hopelijk ook het gedrag van de automobilist die, een beetje onthaast, met minder stress zijn/haar reisdoel bereikt. De economie zal hier dus niet onder lijden.

We zijn ook benieuwd wat de politieke partijen in Zuidoost hiervan vinden en het Stadsdeelbestuur.!!! Ze vertegenwoordigen !!!ons, als bewoners, en kunnen mogelijk ook wat gezond verstand inbrengen via hun kanalen naar Den Haag.

Omdat er in 2003 groot onderhoud is voorzien van de Gaasperdammerweg (wat overigens helemaal los staat van deze Trajectnota!), zou er, na die grote beurt, eens geëxperimenteerd kunnen worden met een snelheidsreductie om de voor- en nadelen voor de bereikbaarheid verkeer en (volks)gezondheid van de omwonenden tegen elkaar af te wegen. In de VS handhaaft men 90 km per uur als maximumsnelheid, zelfs op die wegen die niet door de stedelijke bebouwing gaan. Mag het hier op de Gaasperdammerweg ook wat minder worden? Natuurlijk zijn er omwonenden van de Gaasperdammerweg die hier ook ideeën over hebben. Die horen wij ook graag. Het bovenstaande is dan met wat meer cijfermatige onderbouwing onze inbreng.

Namens de AGG

Leo Hovens


Naar boven     Home