Uit De Nellesteiner februari 2003.


Van Geluidshinder naar Gezondheidsbelasting.

De actiegroep maakt zich zorgen. Er komen steeds meer publicaties over de luchtvervuiling rond de autowegen. En de plannen om het wegennet uit te breiden gaan maar door. We denken eraan om De AGG (Aktiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg) te vervangen door Actiegroep Gezondheid rond de Gaasperdammerweg: de geluidshinder is daar nl. een onderdeel van.

In verband met het groot onderhoud - voorzien in 2004 - zijn we nog maar eens gaan meten. De bovennorm is 55 dBa. Uit de metingen op Leerdamhof (hoogbouw vijfde etage) van 18 tot 24 november met statief op de gevel, bleek de geluidsnorm duidelijk te worden overschreden, hoewel er die dagen maar weinig wind stond. Trein en metro lieten zich op die tijden bijna niet horen en de vliegtuigen lagen duidelijk op een andere koers.

Om 09.00 uur tussen 64/66 dBa. Behalve op zaterdag/zondag 62 dBa
Om 13.00 uur tussen 64/65 dBa. zaterdag/zondag 62/63 dBa
Om 17.00 uur tussen 65/66 dBa. zaterdag/zondag 65 dBa

Het verkeer op de Langbroekdreef doet heel duidelijk mee, want hier werkt het geluidsscherm niet. Dit heet cumulatie, maar dat telt officieel niet mee!
Voor de AGG en de bewoners rond de Gaasperdammerweg zijn deze metingen een extra stimulans op aan te dringen op dubbele ZOAB bij het komende groot onderhoud van De Gaasperdammerweg. Ook wil de AGG aandacht voor de kwaliteit van de geluidsschermen. De omwonenden van de weg zijn ook milieu! Als extra vermeld ik dat in Nellestein drie basisscholen, een peuterspeelzaal en een kinderopvang binnen de gevarenzone liggen. Reductie van de snelheid naar 80 km/uur zou hier ook kunnen helpen. De dreigende aanleg van een derde rijbaan, de spitsstrook, maakt onze leefomgeving er niet beter op.

Meer informatie: www.gaasperdammerweg.nl

Wat de luchtkwaliteit betreft (dit vraagt om een ander woord) verwijs ik naar delen uit de hieronder afgedrukte e-mail van Milieudefensie.

'Campagne Rustig Rijden gestart

Verkeersveiligheidorganisatie 3V0, de Dierenbescherming en Milieudefensie lanceerden onlangs de campagne Rustig Rijden.
Milieudefensie focust op snelwegen die dwars door de stad lopen. De maximumsnelheid moet hier naar 80 km/uur. De voordelen hiervan zijn groot: minder geluidsoverlast en luchtvervuiling voor de omwonenden, minder energieverbruik, minder ongelukken en iets minder kans op files doordat het verkeer gelijkmatiger rijdt.
Wonen langs drukke wegen is ongezond. Omwonenden hebben thans te maken met onaanvaardbare gezondheidsproblemen door het langs razende autoverkeer. Iemand die in de nabijheid van een drukke snelweg woont, heeft twee keer zoveel kans vroegtijdig te sterven aan hart- of longaandoeningen. Dat is de conclusie van een oktober 2002 bekend gemaakt breed Nederlands onderzoek door de Universiteit Maastricht, de Universiteit Utrecht, TNO Zeist en het RIVM. Ook het lawaai tast de gezondheid aan. Het draagt bij aan slaapstoornissen, hoge bloeddruk en hartklachten. Kinderen die langs drukke wegen wonen hebben vaker concentratiestoornissen en luchtwegklachten. Op de A13 bij Overschie geldt vanwege luchtvervuiling al sinds mei een maximumsnelheid van 80 km/uur. De luchtvervuiling door verkeer en de geluidsoverlast dalen hierdoor met ongeveer 15 a 20 procent' .

Er bestaat een plan om de Gaasperdammerweg rechtstreeks aan te laten sluiten op de A 9 bij Ouderkerk. Het nieuwe tracé zou dan door de Ouderkerkerplas moeten lopen en langs een nieuwbouwwijk schampen.
We verwelkomen de actiegroep STOP A 9. Hierin zijn bewoners van Ouderkerk in actie gekomen. 1500 Ouderkerkers en andere betroffenen hebben op een hoorzitting in Borchland geprotesteerd tegen deze plannen. Bij deze achterban steekt de AGG maar heel schraal af. >Wat meer respons als ruggesteun en uitbreiding van de AGG groep van 10 personen is hard nodig om gehoor te krijgen voor onze wensen.

We moeten over al die decibellen heen kunnen komen.

Namens de AGG
Leo Hovens



Naar boven     Home