Uit De Nellesteiner Maart 2003.
De Gaasperdammerweg van 2 x 2 naar 6 x 2 rijstroken?
Nee, toch!
Een afvaardiging van de AGG was 13 februari jl. onuitgenodigd aanwezig bij een
raadscommissie van Ruimtelijke ordening van ons Stadsdeel. Een van de agendapunten was nl.
de problematiek rond deA6/A9 in het kader van De Uitweg.
In het project De Uitweg - bedoeld om de huidige en de te verwachte mobiliteitsproblemen en
daarmee samenhangende knelpunten tussen Almere en Schiphol op te vangen - participeren de
gemeenten Amsterdam en Almere, de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland, de ROA,
het gewest Gooi en Vechtstreek, VNO-NCW west, Vereniging Natuurmonumenten en een samenwerkingsverband
van 4 milieuorganisaties. Tijdens deze commissievergadering ontdekte de projectleider Mw. Van der Burght
evenals Mw. Verdonk, de portefeuillehouder van ruimtelijke ordening van ons Stadsdeel,
dat er ook een bewonersgroep bestaat die zich al meer dan 25 jaar met de Gaasperdammerweg bezighoudt.
Tijdens de informatieve uitwisseling ontdekte de AGG dat ons Stadsdeel de tunnelverbinding
tussen de A6 (Knooppunt Muiderberg) en de A9 (knooppunt Holendrecht) afwijst en de voorkeur
geeft aan een verder opgetuigde Gaasperdammerweg met 2x 6 rijstroken. Dat we ons als omwonenden
hebben gemeld leverde wel een uitnodiging op voor een vervolgbijeenkomst. Maar de vraag blijft:
tellen omwonenden wel mee? Op de website (www.gaasperdammerweg.nl) kunt u terecht voor
uitvoeriger historische informatie.
De stellingname van ons Stadsdeelbestuur lijkt een herhaling. De Gaasperdammerweg,
oorspronkelijk bedoeld als een van de dreven in Zuidoost, werd 21 jaar geleden tegen
de zin van de bewoners - want die waren er al - aangelegd, als een verbinding tussen
de A1 en A2. Protesten van de AGG hebben wel de allereerste geluidsschermen van Nederland opgeleverd,
en een in het gemeentebestuur aangenomen motie dat de decibellen na een jaar gemeten zouden worden.
Ze mochten niet boven de 55 dBa uitkomen. Gemeten is er nooit meer. Dat hebben we meerdere keren,
ook recent, zelf gedaan met als resultaat 62 - 65 dBa.
Het zou onze bestuurders toch wel duidelijk moeten zijn dat het ons niet alleen meer gaat
om de geluidshinder, maar vooral om de gezondheidsbelasting van de omwonenden (zo'n 25.000) in
Zuidoost. We zijn bang voor een herhaling van hetzelfde: nieuwe verkeersvoorzieningen ten
behoeve van een ongebreidelde groei van de automobiliteit, met de daaraan gekoppelde
belasting voor de gezondheid. Per jaar 10% meer auto's is de verwachting.
Een auto is een prachtige uitvinding, maar de 'collaterale' schade van deze homo sapiens
automobilis wordt steeds duidelijker.
We waren ons best aan het doen om in het kader van het voorziene groot onderhoud van
de Gaasperdammerweg aan te dringen op beter asfalt en terug naar 80 km per uur, en nu
worden we geconfronteerd met een stellingname waar we niet in gekend zijn, waarbij een
optuigen (letterlijk) voorzien is van de Gaasperdammerweg.
We troosten ons dat deze optie (2 x 6 rijstroken) niet gedeeld wordt door de wethouders
Stadig, van der Horst, May en Dales van de Centrale Stad. Die zien meer in een tunnel
tussen de A6/A9. Maar dat onze eigen Stadsdeelbestuurders zo met de belangen van de
bewoners omspringen…
Het idee alleen: tussen de K buurt en Nellestein een autoweg met 12 rijstroken!
De hoogbouw van Nellestein zal dan wel als geluidswal moeten dienen, en een
gasmasker - verstrekt door ons Stadsdeel - kan dan ook geen kwaad.
Een prettig idee voor Nellesteiners die een flat kochten of gaan kopen van Stienstra.
We hopen dat we als omwonenden van de Gaasperdammerweg serieus worden genomen door al
die bovengenoemde 10 partijen die zich met De Uitweg bezighouden. Als 11e serieuze
participant? We hebben geen zin om weer als dumpplaats gebruikt te worden voor overlast
die we als samenleving (door zo met de mobiliteit om te springen) veroorzaken. We willen
het hier en elders zo leefbaar mogelijk houden.
Namens de AGG
Leo Hovens