Uit De Nellesteiner Mei 2003.



Uit: De Uitweg 5 (31 maart2003)

Gaasperdammerweg is een onnatuurlijke barriere
Deze kop staat boven een artikeltje in de Nieuwsbrief nummer 5 van de Uitweg.
Els Verdonk, portefeuillehouder ruimtelijke ordening van ons Stadsdeel geeft hierin aan, hoe zij tegen de Gaasperdammerweg aankijkt. We nemen dit artikeltje over omdat aan de hand daarvan het zinnig is een paar opmerkingen te maken.

'De Gaasperdammerweg, ooit bedoeld als lokale verbindingsweg, verwerkt dagelijks een enorme hoeveelheid verkeer. In de spits staat het meer dan eens vast. "Dat geeft veel sluipverkeer, maar natuurlijk ook geluidsoverlast en stank", vertelt Els Verdonk, portefeuillehouder ruimtelijke ontwikkeling in stadsdeel Zuidoost. Maar het effect van de Gaasperdammerweg op de leefbaarheid is niet haar enige zorg. "Wij zien ook het belang van een goede verbinding tussen Almere en het vasteland. Zeker met het oog op de groei van Almere. Twee jaar geleden wilden we als bestuur een standpunt innemen: een tunnel onder het natuurgebied Hoge Dijk of opwaardering van de Gaasperdammerweg.Bewoners en raadsleden zagen niets in een tunnel: de tunnelmonden bederven het landschap, er zijn luchtkokers nodig, de waterhuishouding wordt aangetast. (vetgedrukt door red. Nellesteiner). Bovendien waren er grote twijfels of dit plan werkelijk zou leiden tot afwaardering van de Gaasperdammerweg, zoals de bedoeling was. Daarom was onze conclusie: opwaardering onder voorwaarden. Steek het geld in ondertunneling of overkluizing van de Gaasperdammerweg, daarmee kun je de capaciteit vergroten en is het geen onnatuurlijke barričre meer. Het is ook de beste oplossing voor de toekomst, want het verkeersprobleem wordt ernstiger. Zo denken we er nog steeds over." Zuidoost is via het overhedenoverleg bij De Uitweg betrokken. "Ja, ik heb het idee dat daar geluisterd wordt naar de zorgen die we uiten. Het is natuurlijk ook de bedoeling van De Uitweg een gemeenschappelijke oplossing te vinden. De benadering is realistisch, ook de financiering wordt meegenomen. Ik denk dat zo'n aanpak wel werkt'.

De AGG is hier niet zo van overtuigd: hier ons commentaar.

Bewoners en raadsleden zagen niets in een tunnel.
Welke bewoners en welke raadsleden? De AGG die toch al meer dan 20 jaar de omwonenden van de Gaasperdammerweg vertegenwoordigt, is hier niet bij betrokken geweest. Voor ons hoeft er niet meer asfalt gelegd te worden, maar als de politiek daartoe toch besluit, dan is een toltunnel onder het Gein onze keuze en niet een verder opgetuigde Gaasperdammerweg. We vinden dat ons Stadsdeel hier voor haar beurt praat en alvast stelling neemt zelfs zonder de omwonenden te horen. Ze vertegenwoordigt toch onze belangen?

Is onze leefwereld nog niet genoeg aangetast, en levert de gewenste opwaardering van de Gaasperdammerweg niet veel meer vuile lucht ondanks/dankzij de overkluizing of een tunnel? Is daar tegen die tijd nog wel geld voor? Of is inmiddels de mobitax (volgens ons een veel betere oplossing) al ingevoerd?

Wij denken dat de technische problemen bij het ondertunnelen van de Gaasperdammerweg minstens hetzelfde en waarschijnlijk veel ingewikkelder en duurder zullen zijn dan de aanleg van een boortunnel, want het verkeer moet hier doorgaan en de waterhuishouding ook. Voor verdere informatie, ook toegankelijk voor raadsleden en portefeuillehouders en uiteraard andere geďnteresseerden: www.gaasperdammerweg.nl

En dan nog dit over de tunnels.

Tunnelmonden bederven het landschap, (bij de Gaasperdammerweg niet dan...)
Er zijn ontluchtingskokers nodig, (In een woonwijk is dit een poging tot moord...)
De waterhuishouding wordt aangetast. (Daar hebben we in heel Zuidoost al last van en zeker al in de omgeving van de Gaasperdammerweg).

Als AGG hebben we geprobeerd in een recent overleg duidelijk te maken dat het gezondheidsaspect voor omwonenden ontbreekt. Bereikbaarheid en fileproblemen tijdens de spits zijn secundaire problemen. Het primaire probleem is een haast ongebreidelde automobiliteit die door meer asfalt alleen maar groeit: op naar 9 miljoen auto's binnen tien jaar. Dit wordt gezien als een soort natuurramp: een overstroming.

Een paar jaar geleden bleek Nederland drie absolute records te bezitten. Gezien de oppervlakte en het aantal inwoners hadden we de meeste varkens, kippen en auto's per hoofd van de bevolking. Na de varkenspest en waarschijnlijk na de vogelpest zijn we twee records kwijt. Wanneer breekt er een autopest uit, want dat schijnt toch de enige manier om de vertrouwde denk- en doe patronen van onszelf (homo sapiens automobilis) t.a.v. onze mobiliteit en de gevolgen ervan door te denken. Namens de AGG
Leo Hovens



Naar boven     Home