Uit De Nellesteiner november 2002.

80 km per uur zou ook goed zijn voor Gaasperdam en de Bijlmer (op de A13 in Overschie werkt het)

Logo AGG In de Nellesteiner van juni 2002 stond een artikel over de A13 in Overschie in Rotterdam. Daar was met ingang van 11 mei een proef begonnen om de maximumsnelheid op deze stadsautoweg, dwars door de bebouwde kom, terug te brengen tot 80 km per uur. De reden was om de overlast voor de omwonenden te beperken.
De eerste resultaten van deze snelheidsreductie zijn:

· Een kwart minder geluidsoverlast.
· De luchtverontreiniging is met 20% verminderd.
· Minder benzineverbruik
· Betere doorstroming van het verkeer.
· Handhaving heeft ook resultaten. Er is gebruik gemaakt van automatische trajectcontrole. Het is de bedoeling dat dit systeem in de plaats komt van de flitspalen. Op de A13 hangen 2 videocamera's 1,6 km van elkaar. Bij de A13 in Overschie zijn er geen organisaties geweest die zich tegen de nieuwe maximumsnelheid hebben gekeerd. Deze worden geaccepteerd vanwege de leefbaarheidsproblemen voor omwonenden. Er werden wel veel boetes uitgedeeld, vooral vlak na de intreding van de maximumsnelheid. Hierop tekenden sommige automobilisten beroep aan.

Volgens plan is het volgend jaar de Gaasperdammerweg aan de beurt voor groot onderhoud. Zoals we al eerder gemeld hebben is de AGG vanwege de geluidsoverlast voor de omwonenden voor het aanbrengen van dubbele Zoab. Dat levert al een aanzienlijk reductie op van het contactgeluid van de banden.
De kwaliteit van de geluidsschermen - het waren de eerste - wordt nu onderzocht. Het is namelijk de vraag of ze nog voldoen. Geluid is niet rechtlijnig. De luchtkwaliteit heeft ook met de leefbaarheid te maken. Daarom is men in Overschie met dit experiment begonnen. Gezond is de lucht om de Gaasperdammerweg zeker niet. Behalve het snelverkeer en het lokale verkeer hebben we ook nog last van het geluid en de uitstoot van het vliegverkeer. Vandaar dat we bij de instanties gaan aandringen om ook hier de snelheid terug te brengen naar maximaal 80 km per uur. De resultaten in Overschie zijn wat dat betreft een steun in de rug. Hier hebben we ook te maken met een stadsautoweg die extra problemen met zich meebrengt ten aanzien van de leefbaarheid voor de omwonenden.
Milieudefensie gaat ook aandacht besteden aan deze stadsautosnelwegen zoals de A10 in Amsterdam en de Gaasperdammerweg.
Dit is een onderwerp dat in elk geval van groot belang is voor de gezondheid en de leefbaarheid voor de omwonenden. En dat zijn we als Nellesteiners allemaal. Ook hier ligt een stel scholen binnen de gevarenzone van 250 meter. De toekomstige Europese normen zijn strenger dan de huidige regels in Nederland, zodat we hier alvast een voorproef zouden kunnen krijgen van de toekomstige normen.

Dus terug naar 80 km per uur vanwege de leefbaarheid in Nellestein.

Namens de AGG

Leo Hovens


Naar boven     Home