Uit De Nellesteiner november 2005.


Nabeschouwing op de informatiebijeenkomsten van 20 oktober in het Planetarium in Amsterdam Zuidoost over de Planstudie Almere Amsterdam Schiphol.

Wegens de beloofde informatie o.a. over het nieuwe Nulplus-alternatief hebben we 1400 folders verspreid bij de bewoners rondom de Gaasperdammerweg. We weten niet of het geholpen heeft, maar zowel 's middags als 's avonds was er een redelijk gevulde zaal waaronder ook een heel stel bekende gezichten van omwonenden. Mensen van Rijkswaterstaat en andere instanties waren duidelijk aanwezig met hun materiaal in de vorm van posters studies en kaarten. Na de presentatie van de stand van zaken van de planstudie volgden er een aantal vragen (plenair) en vervolgens gingen de aanwezigen in gesprek en debat (dit was de hoofdmoot van de bijeenkomsten) met Rijkswaterstaat en met elkaar.

De stand van zaken. (zie: www. Schiphol-Amsterdam-Almere)

Documenten. Presentatie informatiebijeenkomst 20 oktober Amsterdam Zuidoost).
De inbreng van 8000 insprekers op de planstudie in januari hebben geleid tot een o.i. heel belangrijke aanvulling. Het Nulplus-alternatief: niet nog meer asfalt in het plangebied maar de inzet van beprijzing. Dit alternatief komt te staan naast de 2 andere varianten voor meer asfalt om de problemen met de bereikbaarheid te minderen. Dit is het zgn. Stroomlijn alternatief tegenover het nieuwe Verbindingsalternatief tussen de knooppunten Holendrecht en Muiderberg in verschillende varianten.

Hoe gaat Gaasperdammerweg met de stroomlijnvariant eruit zien in 2020
met 9 rijstroken in een open tunnelbak.

In 2000 rijden er op de Gaasperdammerweg nog 73.000 auto's per etmaal
Het verwachte aantal auto's op de Gaasperdammerweg in 2020 bij het
Nulalternatief (niets doen).                        106.000
Nulplus-alternatief (beprijzing à 11 ct/km)   83.000
Stroomlijnalternatief (9 rijstroken)            149.000
Verbindingsalternatief                                 66.000

Door dit Nulplus-alternatief zou de doorstroming van het autoverkeer zich zo reguleren dat de resultaten ook op andere terreinen vergelijkbaar zijn met van de andere twee zonder extra asfalt. Kortom een win-win situatie voor verkeer, omwonenden en natuur. Het bespaart de extra kosten voor meer asfalt. Dit geld kan dan ingezet worden voor verbetering van het openbaar vervoer en de kosten van de invoering van de kilometerheffing kunnen dan ook al deels gedekt worden! Volgens het promotiefilmpje is snel handelen zeer urgent! De automobilist hoeft dan niet tot 2015 te wachten, want pas dan zou een van de 2 meer-asfalt-alternatieven in gebruik genomen kunnen worden. Het klinkt de AGG als muziek in de oren. We hadden dit thema ook al voorgespeeld in onze inspraak in januari: we noemden dit toen het Nulalternatief PLUS. We stonden gelukkig niet alleen met dit idee. Ook de mensen van Rijkswaterstaat beschouwen dit als een beter alternatief: meer asfalt roept nog steeds meer auto's op. Ze hopen ook met ons dat men in Den Haag de moed heeft om voor deze "uitweg" uit de mobiliteitsproblemen te kiezen: op naar een minder ongezonde en duurzamere mobiliteit met minder kosten voor de belastingbetaler.

Kortom het is een win-situatie voor de automobilist die ook minder vuile lucht binnenkrijgt( maar daar betaalt hij ook voor), een win-situatie voor de omwonenden van onze snelwegen en voor onze natuur hier en verderop en ook nog voor het leefklimaat in dit stukje van de wereld (Kijk maar eens naar de resultaten van OMI de satelliet die de luchtkwaliteit laat zien).

Ter sprake kwam nog wel dat - hoewel de politiek officieel kiest voor een duurzame samenleving - het nog maar de vraag is of, met een paar verkiezingen in het vooruitzicht, onze politici niet weer eens teveel gaan lonken naar de gunst van de kiezer. Mogelijk kan men in Den Haag het debat over normen en waarden zelf eens concretiseren door de moed op te brengen om door middel van beprijzing de mobiliteitsproblemen op de weg op een ander spoor te zetten dan het vertrouwde : meer asfalt.

Deze nieuwe en positieve reactie op deze 8000 inspraken geeft ons als AGG het gevoel dat we de wind mee hebben. We hopen ook dat deze nieuwe "uitweg" beprijzing als een draad van Ariadne ons als 'homo sapiens automobilis' uit het mobiliteitslabyrint kan leiden naar een beter bewoonde wereld Als bewoners van het stroomgebied van de Gaasperdammerweg zouden we hier heel tevreden mee zijn. Als Stichting AGG (Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg) hebben we twee eerdere suggesties aan Rijkswaterstaat nog eens onder de aandacht gebracht.

· Als de druk op het wegennet in deze regio zo enorm is als het promotiefilmpje aangeeft, waarom wordt er dan zo geaarzeld met de invoering van 80 km? De ervaringen van de proef bij Overschie geeft aan dat de doorstroming aanzienlijk verbetert. En dan tellen we de andere winstpunten nog niet mee.

· Aangezien er duidelijk sprake is van koudwatervrees voor de kilometerheffing, zou het o.i. zinnig kunnen zijn als Rijkswaterstaat met een proefproject zou beginnen in deze regio. De infrastructuur ligt er nog op de A1 tussen knooppunt Muiderberg en Diemen in de vorm van de carpoolstrook. Concrete ervaringen met een vorm van congestieheffing kan duidelijk maken hoe de effecten zijn. Dan kan men alvast wennen aan dit nieuwe spoor en tevens leren hoe het verder geleid moet worden
.

Namens de AGG (stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg) (www.gaasperdammerweg.nl) Leo Hovens.

p.s. De AGG werkt hard, maar is onderbezet. Wie zich in deze ideeën kan vinden: welkom.

Namens de AGG
Leo Hovens



Naar boven     Home