Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Aanvullingen 19 mei 2009

Hoorzitting commissie ROVB donderdag 28 mei

De hoorzitting gaat over de uitwerking van de structuurvisie Zuidoost en vindt plaats op 28 mei van 19.30 tot 22.30 uur in de raadzaal van het stadsdeelkantoor aan het Anton de Komplein 150.
De Raadscommissie Ruimtelijke Ontwikkeling, Verkeer en Beheer (ROVB) behandelt op 2 juni 2009 de door het Dagelijks Bestuur voorstellen van de structuurvisie Zuidoost:

Programma Groen en Blauw
De Woonvisie 2020
Verkenning woningbouwlocaties 2010 – 2030
Studie over Dreven

Bij de totstandkoming van deze voorstellen zijn bewoners van Zuidoost regelmatig betrokken bij de planvorming door middel van interviews, fora, gesprekken en plenaire informatiebijeenkomsten. Gezien de grote belangstelling tijdens deze bijeenkomsten, houdt de Raadscommissie ROVB op 28 mei 2009 een aparte hoorzitting.
Tijdens deze hoorzitting krijgt iedereen die zich heeft aangemeld de gelegenheid om de commissieleden over de bovenstaande onderwerpen toe te spreken. Wanneer u uw bijdrage tevens schriftelijk beschikbaar stelt, wordt uw tekst meegenomen bij de stukken van de raadscommissie op 2 juni. De voorzitter van de commissie bepaalt conform het reglement vooraf aan de hoorzitting op basis van het aantal aanmeldingen de spreektijd die per persoon wordt toegekend.

Op dinsdag 2 juni vergadert de raadscommissie zelf over de bovengenoemde onderwerpen. Iedereen kan die bespreking bijwonen, maar er is geen gelegenheid meer om de commissie toe te spreken. Op 30 juni zal de stadsdeelraad vervolgens de plannen bespreken en vaststellen.
U kunt zich tot 24 uur voor aanvang van de hoorzitting telefonisch of per email aanmelden bij mevrouw Hordijk van de raadsgriffie. Tel: 020 2525023 / c.hordijk@zuidoost.amsterdam.nl
De stukken liggen ter inzage in het Infocentrum van het stadsdeelkantoor, de Openbare Bibliotheken van Reigersbos en de Amsterdamse Poort. Tevens zijn de stukken te raadplegen via de website van het stadsdeel:

De stukken voor de raad en commissie: staan hier

De plannen en de inspraak

De bouwplannen van zuidoost zijn beschikbaar en omvatten alle nieuwbouwplannen, wonen en groenindelingen van nu tot 2030. Prominent in deze plannen zijn de verschillende concepten rond het dichtbouwen van de braakliggende terreinen, zoals het bijlmerpark, het gaasperpark, de terreinen die vrijkomen bij het sluiten van de kinderboerderij en de taluds en daken van de ondergrondse Gaasperdammerweg

Op de site van het stadsdeel zijn te vinden hetConcept Woonvisie 2020

het Programma Groen & Blauw 2030

en de Verkenning woningbouwlocaties

De site met de artikelen en pdf bestanden van het nieuwe Zuidoost.

Geen enkel plan voor het westelijke deel van de weg komt overeen met de wens van de omwonenden en de toezegging van de deelraad. Een verbinding maken van het noordelijke en zuidelijke deel van de bebouwing doe je met soortgelijke bebouwing. Bijvoorbeeld Huntum en Maldenhofachtige laagbouw voortzetten in het gebied tussen deze woonwijken zou de voorkeur verdienen in plaats van de 6 of tien woonlagen die men nu planned.

Tussen Hakfort-Huigenbosch en Holendrecht varieert de hoogte tussen de 4 en 10 verdiepingen, zodat hoogtebouw hier niet misstaat.

De plannen waren de barriere te verminderen die de weg nu vormt. Het resultaat is dat in alle plannen Huntum en Maldenhof gescheiden worden door klaagmuren van 6 tot 10 verdiepingen hoog. Dit is in tegenstelling tot het opheffen van de barriere juist het opwerpen van een barriere. Beter is het de bebouwing aan te passen aan de soort van bebouwing aan beide zijden van de weg. Dus iets hoger bij Hakfort afnemend naar Holendrecht en iets lager bij laagbouw.


De nieuwe weg

3 plannen voor het oostelijke deel en twee plannen voor het westelijke deel van de Gaasperdammerweg. Lila en roze zijn de bestaande bebouwingen, Rood is nieuwbouw en groen is nieuwgroen. Paars is een bestemming van voorzieningen.

De eerste optie is een stedelijke indeling in de vorm van zogenaamde stadstuinen.
De Meerkerkdreef-Huntumdreef, het Abcouderpad , Huntumpad en Reigersbospad komen over de overkluizing van de Gaasperdammerweg te liggen; de nieuwe woonbuurt wordt ontsloten met straten haaks op de Meerkerkdreef-Huntumdreef en kent bewonersparkeren in inpandige parkeergarages en bezoekersparkeren in de straat kan een ontsluitingsring over het dek op de Gaasperdammerweg worden gerealiseerd en er komt een nieuwe langzaam verkeersroute tussen het Bijlmerpark/CPG en metrostation Bullewijk.

Op de overkluizing wordt een autoluwe pleinen-/plansoenenreeks van circa 75 meter breed en 800 meter lang ontwikkeld met mogelijk een tennispark en sportveld ter hoogte van het Bijlmerpark; de inrichting van deze open ruimte is een nader uit te werken opgave; de brede waterloop ten noorden van de Gaasperdammerweg wordt verbreed en ten zuiden van de Gaasperdammerweg komt ook een nieuwe circa 30 meter brede waterloop.

Er ontstaat een nieuw stedelijk/suburbaan milieu met oost-west gerichte bouwblokken in een nieuwe buurt welke is opgehangen aan de nieuwe hoogwaardige open ruimte op de overkluizing aan deze pleinruimte komen
wanden met appartementen van gemiddeld 6 lagen aan de achterstraten en de waterlopen komen grondgebonden woningen; aan de spoorzijde komen 2 woontorens van 15 verdiepingen (ca 45 meter) ter markering van de tunnelmond.

Woonprogramma:
1000 woningen, waarvan 350 (35%) grondgebonden/laagbouw en 650 (65%) appartementen.

De waterhoven is de tweede optie, De Meerkerkdreef-Huntumdreef, het Abcouderpad, Huntumpad en Reigersbospad komen over de overkluizing van de Gaasperdammerweg te liggen. De nieuwe woonbuurt wordt via de Meerkerkdreef-Huntumdreef ontsloten. Parkeren vindt 100% op maaiveld plaats, zowel via 2-zijdig haaksparkeren aan de hoofdontsluitingsweg op de overkluizing als in de haaks hierop staande woonstraatjes.

De langgerekte openbare ruimte op de overkluizing krijgt veel meer een laanachtige inrichting met veel parkeren en 2e orde bomen (1e orde bomen kunnen niet op dek groeien), d.w.z. veel straat, parkeren en flaneergroen (vergelijk de 60 meter brede Rooseveltlaan en dan zonder tram en 15 meter breder). Wederom wordt de nieuwe buurt in het noorden en zuiden gegrensd met een brede waterloop, welke uitlopers heeft die de U-vormige bouwblokken in lopen.

De 75 meter brede en doorlopende open ruimte op de overkluizing krijgt veel meer een laanprofiel en bebouwingswanden van gemiddeld 4 lagen met herenhuizen; aan de Meerkerkdreef-Huntumdreef komen bebouwingswanden met appartementen van gemiddeld 6 bebouwingslagen; haaks op de overkluizing worden open U-vormige bouwblokken met grondgebonden woningen in de zijstraten ontwikkeld, gericht op de binnenterreinen met (mogelijk) water.

650 woningen, waarvan 500 (75%) grondgebonden/laagbouw en 150 (25%) appartementen

Ook in het parklandschap komen de Meerkerkdreef-Huntumdreef, het Abcouderpad, Huntumpad en Reigersbospad over de overkluizing van de Gaasperdammerweg te liggen; er wordt een ontsluitingsring voor de nieuwe buurt gerealiseerd, ontsloten vanaf de Huntumdreef-Meerkerkdreef er komt een nieuwe langzaamverkeersroute tussen het Bijlmerpark/CPG en metrostation Bullewijk; parkeren geschied 100% in (half) verdiepte parkeergarages om een parkachtige woonomgeving te creeren.

Het hele gebied (incl. overkluizing) krijgt een parkachtige inrichting vergelijkbaar met de buitenruimte bij Hakfort-Huigenbos en Nellestein, ook in dit model wordt de waterlopen aan de noordkant verbreed en wordt de waterloop aan de zuidkant verlegd en verbreed, waardoor de eigen identiteit van deze buurt fysiek wordt versterkt. Er komen 16 appartementencomplexen met een bouwhoogte van 4 tot 10 lagen (geen gallerijontsluiting, maar verschillende entree's) in een parkachtige setting, een groenstedelijk woonmilieu; de schaal van de appartementen, de afstand tussen de ap- partementen, het ondergronds parkeren en een open inrichting met veel gras en boom- groepen zorgen voor de perfecte illusie van wonen in het landschap.

650 woningen (100% appartementen)

Het Oostelijke deel van de overkapping

De Langbroekdreef wordt in noordelijke richting verlegd naar de overkluizing van de Gaasperdammerweg waardoor ruimte ontstaat voor woningbouw ten noorden van Nellestein naast de nieuwe dreef.
De S113 wordt "gehalveerd" en alleen verbonden met de Loosdrechtdreef. Er wordt om de NUON warmteleidingen heen gebouwd.

Op de 80 meter overkluizing krijgt de verlegde Langbroekdreef een nieuw laanprofiel (grasbermen en bomen van 2e orde/deels in bakken), parallel hieraan komt een ventweg met groen ingerichte parkeervelden aan de zuidzijde en een langgerekte strip met nutstuinen aan de noordzijde, daarnaast wordt er in de zones rondom de S113 extra water gemaakt.

Door de verplaatsing van de Langbroekdreef ontstaat een nieuwe rij appartementencomplexen ten noorden van Nellestein varierend van 8 tot 12 bebouwingslagen (wat nu achterkant is krijgt een nieuwe voorkant), in de zone tussen Loosdrechtdreef en overkluizing Gaasperdammerweg (inclusief dit stuk overkluizing) wordt een regionaal voorzieningencentrum ontwikkeld. Ten noorden van de overkluizing is alleen ter hoogte van de nieuwe laagbouw van Kleverink-Kouwenoord ruimte voor twee bouwblokken. Hierbij wordt ook aansluiting gezocht bij de structuur en ontsluiting van het bestaande buurt (in aanbouw).

450 woningen, waarvan 50 grondgebonden woningen (10%) en 400 appartementen (90%) 10.000 - 25.000 m2 bvo voorzieningen (afhankelijk of ook op de overkluizingen gebouwd kan worden); het programma is een mix van "sociaal" en commercieel programma, gedacht wordt aan indoor sport/spel religie, stadsdeelwerf, brandweer, P+R-garage, hotel/congres, health/sauna, etc.
In het laatste plan worden nieuwe woonbuurten ontsloten vanaf de Loosdrechtdreef en de Kromwijkdreef, er komt een P+R-terrein/-garage direct naast het metro- en busstation.

Op het de overkluizing van de Gaasperdammerweg komt tussen de Gooiseweg en oostelijke tunnelmond (ca 75 x 1.400 meter = circa 10 ha ) een reeks aan volks-/nutstuinen, tennis-/voetbalvelden en speelvelden. Deze sport- & tuinenstrip geeft ruimte voor een forse groei aan het aantal tuinencomplexen en sportterreinen in Zuidoost en is ontsloten vanaf de Langbroekdreef, ook biedt deze groene strip ruimte aan te verplaatsen tuinen- en sportcomplexen; aan de langbroek- en Loosdrechtdreef komt een nieuwe doorgaande waterloop, waardoor dit hiaat in het watersysteem tussen Centraal Park Gaasperdam en Gaasperpark wordt hersteld.

Ten noorden van overkluizing komt bij de nieuwe laagbouw van Kleverink-Kouwenoord hierop aansluitend laagbouwbuurtje, tussen de overkluizing en Loosdrechtdreef komt een parkachtig woonmilieu van urban villa's (met inpandig parkeren) in een groene set- ting, waardoor als het ware het Gaasperpark over de Loosdrechtdreef wordt getrokken.

150 woningen, waarvan 80 grondgebonden woningen (47%) en 70 appartementen in urban villa's (53%)



Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm