Schaderegelingen en een artikel uit de Telegraaf

Achter de schermen is de AGG heel actief bezig om het de bewoners toch zo aangenaam als mogelijk te maken in deze barre tijden. U hebt dat gezien aan artikelen in de krant het Parool en landelijke media en aan het AT5 interview.
Naast de overlast, het geluid van pompen, boren, heimachines, trilapparaten en pieptonen van vrachtwagens is er ook nog stof, files en omleidingen en sprake van letsel en schade.
Er is al wel het een en ander bereikt, met overleg wordt er nu zo weinig als mogelijk gewerkt op de zaterdagen en de echt zware werkzaamheden vangen iets later aan. Toch is het voor ons duidelijk dat deze werkzaamheden zo dicht bij de bewoning NOOIT hadden mogen plaatsvinden. Daarom zijn we met een pakket van maatregelen bezig, die wij niet kunnen nemen, maar waarvan we hopen dat de bestuurders hieraan gaan werken.

Voor ons grotendeels te laat, nog een aantal maanden en de ergste overlast is voorbij om in 2020 weer even in herhaling te gaan. Toch is alles meegenomen want voor sommigen is de maat nu vol. Naar aanleiding van klachten en vragen aan het stadsdeel en het opzoeken van de pers heeft de SP vragen gesteld aan de minister, haar antwoorden zijn voor ons onbevredigend. "Alles valt binnen de ontheffingen". Misschien zou de minister eens naar het ontheffingensysteem moeten kijken.

De minister zou eens moeten leren dat ontheffingen ook te ver kunnen gaan en boven de grenzen van het acceptabele en het fatsoenlijke uitkomen. We nemen het haar niet kwalijk maar de voorlichting die zij krijgt laat te wensen over.

80 dBA aan geluid is bij heiwerkzaamheden inclusief een impulstoeslag van 5 dBA. Maar...... 80 dBA aan geluid is bij het intrillen van damwanden niet inclusief enige toeslag omdat het een nieuwe techniek is en door de lage tonen (die niet worden gemeten!) is de werkelijke geluidservaring 90 a 95 dB. Wakker worden mevrouw de minister!!!.

Verder hebben vele bewoners te maken met ernstige klachten, dat kunnen zijn: fysieke problemen, duizelingen, overspannenheid, oorsuizingen en slapeloosheid of erger. Daarnaast is er veel schade aan huizen. Scheuren in de muren, gebarsten tegels, vastzittende deuren en ramen enz.

Voor schade aan materieel wordt een bureau ingeschakeld om na een 0 meting de schade vast te stellen en te bepalen of deze is veroorzaakt door de bouwwerkzaamheden. Hierbij komt het grootste probleem om de hoek kijken. De Bijlmer is voor de bouw allereerst afgegraven veen uit de 17e eeuw en daarop een 2 meter dik zandpakket. Niemand in de Bijlmer en aan de noordkant van het tracé heeft ooit last gehad van scheuren, verzakkingen of gebarsten tegels. Toch durft het bureau Bouwvisie doodleuk de term "geen causaal verband" te gebruiken in bijna 80% van de schademeldingen. Ook dit zijn Groningse toestanden en wij willen dat daar beter en zorgvuldiger mee wordt omgegaan. Het geld wat door RWS (lees uw belastinggeld) beschikbaar wordt gesteld moet niet worden opgesoupeerd door de bouwtechnische adviesbureautjes maar moet voor de volle 100% worden gebruikt om bewoners binnen 24 uur te helpen hun problemen op te lossen.

De inhoud van een artikel in de Telegraaf is ook van toepassing op de schade-afhandeling voor de bewoners langs de Gaasperdammerweg (A9) die door het project schade aan hun huizen hebben of nog krijgen. Zij willen ook snel uitvoering van reparaties en uitkering van een 100% schadebedrag, dus schade-afhandeling volgens de beproefde 24-uurs methode.

Artikel van Annemarie van Gaal, Bureaucratische verkwisting.

Heeft u klachten geef deze dan door aan Rijkswaterstaat tel. nr: 0800-8002 of e-mail: 08008002@rws.nl. Na 20.00 uur op werkdagen tot 07:00 uur en op zaterdagen en zondagen van 18:30 tot 10:00 uur belt u 020 4804070.