Gebiedsontwikkeling De AGG participeert op dit moment in vele werkgroepjes en commissies die verband houden met de inrichting van de tunnelzone en de luchtvervuiling nu en in de toekomst. Participeren wil niet zeggen dat je iets te zeggen hebt in de nieuwbouwplannen en inrichtingsplannen van het park op het tunneldak. Dat park wordt 15 hectare groot, ongeveer een derde van het Vondelpark. We kunnen dan ook beter spreken over twee plantsoenen die niet eens met elkaar verbonden zijn, maar bij de Gooiseweg worden gescheiden. Op 14 Maart j.l. hebben vertegenwoordigers van buurtinitiatieven en leden van de AGG deelgenomen aan een Rondetafelgesprek toekomst Gaasperdammertunnelzone’. De resultaten van deze bijeenkomst kunt u hier vinden. Het antwoord en de stand van zaken worden hieronder weergegeven. Inmiddels hebben wij de ambtelijke Verkenning gebiedsontwikkeling Gaasperdammertunnelzone afgerond. Deze studie is één van de gebiedsuitwerkingen en verkenningen van de Koers 2025, Ruimte voor de Stad (vastgesteld door het College van B&W, april 2016), een ontwikkelingsstrategie voor de bouw van minimaal 50.000 woningen in Amsterdam tot 2025. Omdat het een ambtelijke studie is, wordt ze -net als alle andere gebiedsuitwerkingen en studies- niet publiek verspreid. Duidelijk is dat er op het dak van de Gaasperdammertunnel een langgerekt park komt van circa 15 hectare. Het ontwerp voor de basisinrichting (groen/beplanting en paden) van het dakpark ligt reeds vast; de nadere invulling met groene / recreatieve /sportfuncties nog niet. (aparte werkgroep waar ook de AGG aan deelneemt) De breedte van de tunnel en de doorsnijding door noordzuidgerichte langzaamsverkeerroutes en wegen laat geen ruimte voor grootschalige sportparken (voetbal/hockey/honkbal) en grootschalige volkstuinparken in het tunneldakpark. Direct naast de tunnel liggen een aantal bouwvelden voor woningbouw (en mogelijk ook enige andere functies). De toekomstige woningbouwvelden zijn gelegen tussen de tunnel en de H-buurt, de tunnel en Holendrecht, de tunnel en Nellestein en de tunnel en het Gaasperpark. Ter informatie een link naar een filmpje waarin de ontwerper/landschapsarchitect van het A9-tunneldakpark een toelichting geeft op het toekomstige Gaasperdammertunneldakpark en hierbij een vergelijking maakt met het Diemerpark bij IJburg. In de ambtelijke verkenning is de inbreng van het rondetafelgesprek op 14 maart jongstleden expliciet opgenomen. Hoofdpunten van de vertegenwoordigers van de aanliggende buurten in de Bijlmermeer en Gaasperdam zijn de behoefte aan ‘rust’ na jaren van overlast van de tunnelbouw. Tevens hebben vertegenwoordigers van de aan de A9-tunnel liggende buurten aangegeven geen overlast-gevende-functies in het tunneldakpark te willen (geen sportparken, geen geluid/licht en géén evenementen) en is aangeven het liefst laagbouw, eventueel middelhoogbouw en géén hoogbouw in de toekomstige nieuwbouwbuurten direct naast de wijk te willen. Er is een grote voorkeur voor kleinschalige functies, zoals kleinschalige nutstuincomplexen, stadslandbouw/urban farming en sport-, speel- en klimvoorzieningen. Diverse initiatiefnemers met vooral initiatieven/ideeën op gebied van stadslandbouw / urban farming hebben hun initiatief/ideeën tijdens het rondetafelgesprek gepresenteerd. Wanneer de planvorming voor de Gaasperdammerwegzone daadwerkelijk gaat starten is nu nog niet duidelijk. Dit is afhankelijk van de (voortgang van) lopende woningbouwprojecten in de omgeving (o.a. woningbouw aan Nelson Mandelapark) en de ontwikkeling van de woningbouwmarkt. Ook het vervolgproces van een nadere invulling van het tunneldakpark met groene, recreatieve, sport- en/of speelfuncties staat vooralsnog ‘on hold’. Op het moment dat de gemeente besluit om de planvorming voor de gebiedsontwikkeling Gaasperdammerwegzone te gaan starten, wordt u opnieuw door de gemeente Amsterdam benaderd en vindt uiteraard een bijbehorend participatie- en inspraaktraject plaats. |