Nieuws van de afgelopen maanden

1 mei 2004

De AGG is spaarzaam met mededelingen, vooral als dit de strategie en de actualiteiten betreft die onze goede zaak kunnen schaden. Die goede zaak is nog steeds van kracht, De Gaasperdammerweg moet en zal worden afgewaardeerd tot een lokale stadssnelweg omdat het beter is voor de omwonenden, voor de economie van Nederland en voor de gezondheid van de passanten. Als passerende automobilist zal je maar in de file moeten staan op de weg en onbewust mede schuldig zijn aan de aanslag op de gezondheid van omwonenden. Bovendien is het inademen van de eigen uitlaatgassen en de steeds groeiende file-agressie niet bevorderlijk voor de eigen gezondheid.

De AGG streeft al jaren naar de afbouw van het wegennet rondom Amsterdam volgens de plannenmakers van het Amsterdamse Uitbreidingsplan van de 30-tiger jaren van de vorige Eeuw. Hier is de directe verbinding van de A6 naar de A9 crusiaal. Deze weg zo snel als mogelijk aanleggen is een zorg minder voor iedereen die over de A6 naar de A4 of de A2 moet, of omgekeerd en maakt het mogelijk de Gaasperdammerweg af te waarderen tot een lokale verbindingsweg.

Wat bracht het nieuws in de afgelopen maanden?

Bedrijvencentrum van Zuidoost sluit een artikel over het onderhoud van de Gaasperdammerweg af met een kwinkslag naar de domheid van "de uitweg", de volgende profetische woorden.
Nu de Gaasperdammerweg in groot onderhoud gaat en gedurende die periode zeer beperkt bruikbaar zal zijn, wordt pas goed duidelijk hoe kwetstbaar deze schakel in het hoofdwegennet is. Het is daarmee ook duidelijk geworden hoe uiterst voorbarig het is nu reeds te veronderstellen dat een toekomstige rechtstreekse verbinding tussen de A6 en de A9 overbodig zal zijn.

In maart begint het een en ander te rommelen rond de 80 km per uur limiet, wethouder Maij wil 80 km per uur op de ringweg en het spreekt voor zich dat de AGG zich zal inzetten de gemeenteraad te overtuigen dat 80 ook voor de Gaasperdammerweg de limiet is.

Cobouw komt op 12 maart met de kop "G4 willen bereikbare Randstad" en noemt daarin de onontbeerlijke verbinding van de A6 naar de A9 bij Weesp. Op 30 maart 2004 komt Cobouw met de melding dat het rijk toppriorieteit geeft aan de mobiliteit. De beoogde groei van Almere brengt een rechtstreekse doorsteek van de A6 naar de A9 met zich mee.. De Telegraaf wordt pas wakker op 28 april met een kop, "steden dijen uit" en Het rijk zal fors moeten investeren in nieuwe wegen, bijvoorbeeld door het doortrekken van de rijksweg A6 naar de A9

Ondertussen zit de AGG ook niet stil, 1500 flyers in de bus van de omwonenden leverde 25 reacties op , veelal schrijnend en beeldend voor de situatie.
Bij hoorzittingen wordt ingesproken en brieven gaan naar de tweede kamer, gemeenteraad en commissieleden.
De website wordt zo'n tienduizend keer per maand "gehit" en levert zeker stof tot nadenken op bij bestuurders en beslissers.
Nog steeds geldt dat we onze strategie niet prijsgeven, dus de informatie over onze activiteiten op deze site is beperkt, maar stuur gerust een e-mail om meer informatie te vragen.....
Naar boven      Home