Kilometerheffing op knelpunten advies commissie nouwen Zoals u weet is de AGG al lange tijd bezig met methoden om het asfalt terug te dringen. Beprijzing of Mobitarief zijn de termen die gebruikt worden. In 2003 schreven we al deze nieuwsbrief over de kilometerheffing. Het kan verkeren. De commissie Nouwen komt ondanks verzet van de milieu-organisaties met een advies dat volkomen indruist tegen de doelstellingen het verkeer terug te dringen. Het komt erop neer dat op ieder knelpunt een kilometerheffing komt, die geld opbrengt dat meteen in het betreffende knooppunt moet worden geinvesteerd. Ofwel Als er nog na 12 rijstroken een file blijft staan, dan worden uit de opbrengsten weer nieuwe rijstroken neergelegd totdat de files verdwenen zijn. Ziet u het al voor zich, Nederland geheel geplaveid. Tegenstand zal er dan niet meer zijn, want met de 10e rijstrook, moeten de aanwonenden al vertrekken en bij de 16e rijstrook zijn er geen omwonenden meer, Dood, in een inrichting of aan het zuurstofmasker........ Of zou het allemaal toch niet de bedoeling zijn. Peijs en Zalm waarschuwen we in ieder geval beperkingen op te leggen aan deze valkuilconstructie. En wat valt er te denken van de "doorbelastingsfactor", U weet wel de kilometerheffing tijdens de files wordt uiteindelijk betaald door diegene die niet kunnen doorbelasten, de sociaal zwakkeren, de bejaarden en diegene die zijn inkomsten niet kan aanpassen aan de onkosten, U dus..... Nieuws uit nu.nl 10 mei 2005 : De werkgroep-Nouwen heeft dinsdagavond een definitief akkoord bereikt over geleidelijke invoering van een kilometerheffing. Volgens voorzitter Nouwen gaat het in eerste instantie om een heffing bij vier tot zes hoofdknelpunten. "De heffing stopt zodra het knelpunt is opgelost. Het is niet de bedoeling om de mensen de auto uit te pesten", zei voorzitter Nouwen na afloop van het beraad in Den Haag. Overgenomen uit het Parool 11 mei 2005 : DEN HAAG - Automobilisten moeten in de spits een kilometerheffing gaan betalen bij vier verkeersknelpunten in de Randstad en mogelijk twee elders. Dat gaat de commissie Nouwen adviseren aan de ministers Karla Peijs (Verkeer) en Gerrit Zalm (Financiën) om het fileprobleem op te lossen. De commissie beveelt aan de kilometerheffing te compenseren door een forse verlaging van de motorrijtuigenbelasting. Met de opbrengsten van de heffing worden verkeersknooppunten aangepakt. De heffing moet stoppen zodra de problemen rond de betreffende knelpunten zijn opgelost. ''Het is niet de bedoeling om mensen uit de auto te pesten,'' aldus commissievoorzitter Paul Nouwen, oud-directeur van de ANWB. Het advies is gisteravond laat na moeizaam overleg bereikt. Binnen de commissie was eerder deze week onenigheid ontstaan, omdat de indruk was gewekt dat op alle drukke verkeersknooppunten rekeningrijden ingevoerd zou worden. Voorzitter Jacques Schraven van werkgeversorganisatie VNO-NCW zei dat weggebruikers en het bedrijfsleven daardoor onevenredig hard zouden worden getroffen en dreigde het advies te blokkeren. Ook over de opbrengst van het spitstarief bestaat binnen de commissie een meningsverschil. Schraven wil dat het geld direct in asfalt wordt gepompt. Stichting Natuur en Milieu ziet het geld liever naar het openbaar vervoer gaan en de aanleg van fietspaden. ''In beginsel gaat het geld naar de weg,'' zei Nouwen na afloop van het beraad. ''Bij de oplossing van de knelpunten krijgen zowel private partijen als de overheid een belangrijke rol.'' Het overleg van de commissie, die juist een breed maatschappelijk gedragen advies aan de ministers moet verstrekken, startte in crisissfeer. Nouwen presenteert volgende week het uiteindelijke rapport aan de ministers. Schraven zinspeelde voor de vergadering nog op uitstel van het rapport. ANWB-directeur Guido van Woerkom zei halverwege het overleg dat er 'harde noten zijn gekraakt' over de kritiek die VNO-NCW uitte. Commissieleden waren dan ook uitermate verrast over de opmerkingen van Schraven eerder deze week. Vertegenwoordigers van de transportsector en het midden- en kleinbedrijf juichen een kilometerheffing juist toe. (opm redactie AGG, natuurlijk doorbelasten kan altijd.) Schraven legde de kritiek op zijn persoon na het overleg naast zich neer. Hij zei het als een overwinning te zien, dat het geld van de kilometerheffing in wegen wordt gestoken. De kilometerheffing kan op zijn vroegst eind 2008 worden ingevoerd. Vanaf 2014 moet de heffing in het hele land zijn ingevoerd. De hoogte van de heffing hangt af van het type auto, het tijdstip waarop en de plaats waar wordt gereden U bent dus gewaarschuwt. Komt er een kilometerheffing op een weg bij u in de buurt, dan weet u wat de gevolgen zijn. Bel de makelaar maar vast of bestel een zuurstofmasker. Voor de Gaasperdammerweg is het duidelijk, niet meer asfalt in onze regio!! |