Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Gemeente Amsterdam komt met nieuw voorstel

Verbijsterend, de gemeente Amsterdam komt met een nieuw rapport en een brief aan Karla Peijs.
Verbijsterend omdat ze er nog steeds niets van begrijpen.

Amsterdam doet dringend beroep op minister Peijs om te kiezen voor Amsterdamse stroomlijnvariant Onderzoek: Amsterdamse stroomlijn niet nadelig voor geluidsoverlast en luchtkwaliteit
20 juni 2006

- Stefan Rutte
In een brief aan minister Peijs doen de wethouders Tjeerd Herrema en Maarten van Poelgeest en portefeuillehouder Els Verdonk van Zuidoost een dringend beroep op de minister om hun keuze voor de Amsterdamse stroomlijnvariant voor de A6/A9-verbinding over te nemen. Deze variant (verdiepen, verbreden en overkluizen van de Gaasperdammerweg in combinatie met optimalisatie van openbaar vervoerverbindingen, beprijzen en natuurontwikkeling) biedt de beste kansen voor de mobiliteit, leefbaarheid, woningbouw en natuurontwikkeling in de regio. Bovendien blijkt uit recent onderzoek door de bureaus Royal Haskoning en KEMA dat bij deze variant de geluidshinder ten opzichte van de huidige situatie afneemt en dat de luchtkwaliteit binnen de normen blijft. Daarmee is ook aan de eisen van de stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg voor de Amsterdamse stroomlijnvariant voldaan.

De Amsterdamse bestuurders stellen de minister voor om een bestuursovereenkomst te ondertekenen met als doel het uitwerken van de keuze voor de Amsterdamse stroomlijnvariant. Het kabinet neemt naar verwachting op 30 juni een besluit over de verbinding A6/A9 en zal daarbij waarschijnlijk de afweging maken tussen het verbindingsalternatief (een tunnel door de Gein- en Vechtstreek) en de Amsterdamse stroomlijnvariant. De Amsterdamse bestuurders vinden de situatie bij de westelijke tunnelmond van het verbindingsalternatief om redenen van milieu en aantasting van een natuur- en recreatiegebied zorgelijk. Bovendien biedt het verbindingsalternatief vooralsnog op geen enkele wijze zicht op verbetering van de leefbaarheid van de bewoners en op het verhogen van de stedebouwkundige kwaliteit van Zuidoost.

De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat het overkluizen in de Amsterdamse stroomlijnvariant een positief gevolg heeft voor de geluidsbelasting op de gevels van de woningen langs de Gaasperdammerweg. Afhankelijk van de plek is de geluidsbelasting 1 tot 6 dB(A) minder dan in de huidige situatie. Bij plekken waar niet wordt overkluisd zijn aanvullende maatregelen met geluidsschermen nodig. De luchtkwaliteit (gemeten naar stikstofdioxide (NO2) en fijn stof) blijft bij de Amsterdamse stroomlijnvariant ruim binnen de normen van het Besluit Luchtkwaliteit en verbetert ten opzichte van de huidige situatie ter plaatse van de overkluizingen.

Dit alles overziend komen de Amsterdamse bestuurders tot de conclusie dat de Amsterdamse stroomlijnvariant een goede en verantwoorde keuze is, een keuze die ze naar de inwoners met overtuiging kunnen verdedigen.

Commentaar AGG

Gelukkig meten wij de geluidsdruk ook, er zijn dagen, (met nieuw asfalt) dat de cijfers overeenkomen met de metingen in het nieuwste rapport van een KEMA onderzoek. Maar er zijn ook locaties aan woningen waar het geluid tot 76 dB(A) piekt. Een verbetering van 6 dB(A) geeft dan 70dB(A) nog altijd 15 dB(A) meer dan bij de bouw van de Gaasperdammerweg aan omwonenden was beloofd. Met vliegtuigen en treinen kan de weg er eigenlijk al niet meer bij, laat staan dat de weg wordt uitgebreid.

En gelukkig hebben we nog wat gegevens over de fijnstof en stikstofdioxide uitstoot metingen van 2003
Voor NO2 en PM10 komen deze waarden in de bestaande situatie overeen met een jaargemiddelde van respectievelijk 44 µg/m 3 en 38 µg/m 3 (Microgram per kubieke meter)
Verbijsterend (voor de 3e keer) is het te constateren dat met een uitbreiding van de weg en met een toename van het verkeer de uitstoot van gas en stof plotseling sterk verbetert.
Bekijk het rapport hier.
Voor NO2 en PM10 komen deze waarden in de nieuwe situatie overeen met een jaargemiddelde van respectievelijk 28,0 µg/m 3 en 19,3 µg/m 3.
Je vraagt je dan af waar al die luchtvervuiling blijft? Misschien blijft het hangen in de verdiepte SUVsleuf of misschien staan er mannen van de gemeente met (fijn)stofzuigertjes langs de weg. Of worden we hier gewoon ronduit belogen en bedrogen.

Gemeente Amsterdam, een slechte beurt!. Deze leugens daar trappen we niet in! Mensen om de tuin leiden is een politiek spel, maar mensen bewust misleiden en bedreigen in hun gezondheid en met hun leven is een misdaad.

Wij geloven niet in de beloftes, wij geloven niet in het onderzoek en wij zullen de minister hierover informeren. De aap komt ook uit de mouw als bij navraag blijkt dat de cijfers alleen gelden voor de overkluisde gedeelten, voor de open stukken moet nog een oplossing worden gevonden.
We laten ons niet gek maken door allerlei nieuwe onderzoeken die in paniek naar buiten komen om de situatie voor ons zg. te verbeteren. Wij blijven bij het standpunt dat de oorspronkelijk geplande lokale ontsluitingsweg helaas verkeerd is uitgevoerd als snelweg en dat het WAANZINNIG is dat men er überhaupt over denkt om deze weg op te waarderen tot een super stedelijke autorondweg.

En als klap op de vuurpijl in deze episode van de A6-A9 soap:
Lees hier de commentaren op de eerste Amsterdamse variant van Duco Stadig, Ger van Kranendonk en Willem deZwijger
Het originele bericht met de brief aan Peijs vindt u hier

Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm