Een Blog, Leugens, Nimby's en domme Maima's
Voor 3,5 miljard kunnen nu alle plannen worden doorgevoerd, denkt het kabinet, waar zit het addertje onder het gras...
Joris Wijnhoven zegt dat het beste in zijn Volkskrantblog (zie hieronder en kijk vooral op de blog van Joris.
Feit is dat we dit eerder hebben meegemaakt, omdat onze regeringen te zwak en te bang zijn om weerstand te bieden aan de grote blokken van natuur en milieu-organisaties is 30 jaar geleden besloten een stadsweg op te waarderen tot snelweg. Toen al had de eigenlijke ontsluiting van de Flevopolder via een weg onder het Naardermeer door moeten lopen en toen is de bewoners van Amsterdam Zuidoost beloofd dat "Alles maar tijdelijk" zou zijn.
Nu die weg er eenmaal ligt zeggen wij dat de limiet is bereikt en dat er alles aan gedaan moet worden om het leed en de overlast voor de omwonenden te beperken. Milieutechnisch is GEEN weg de beste weg, een korte snelle route (waar de aansluitingen al liggen!!) onder het Naardermeer langs is de tweede keuze (Minder CO2 en gevaar voor de volksgezondheid) en als het dan niet anders kan dan moet alles maar onder de groene zoden komen te liggen. Want een snelweg door een woonwijk aanleggen of zoals in onze situatie vergroten, is een regelrechte aanslag op het leven van de omwonenden.
En voor diegenen die vinden dat omwonenden alleen maar "Not In My BackYard" (NIMBY)
gedrag vertonen, hoe zou u het vinden als uw woonerfje in Almere plotseling tot 4 baans snelweg wordt omgetoverd met de mededeling dat het maar tijdeljk is, hoe zou u het vinden als er één miljoen Nederlanders over u heenvallen en u proberen te overtuigen dat het in het belang van de natuur is en dat u niet moet zeuren en hoe zou u het vinden als iedereen die de weg gebruikt alleen maar aan zichzelf denkt en het de bewoners nog kwalijk neemt dat ze het genoeg vinden. Dit noem ik dan maar het Mijn Auto Is Mijn Alles (MAIMA) gedrag.
Bedenkers en gebruikers van de Gaasperdammerweg u werkt mee aan de vroegtijdige dood van 25000 omwonenden. Ik ga wel met de Metro naar mijn werk en sta noooooooit in de file.
De Blog van medestander Joris Wijnhoven
Verontrustende ontbindingsclausule in asfaltbesluit
Geplaatst op 12-10-2007 17:11 door Joris Wijnhoven in categorie actualiteit
Het kabinet heeft net besloten om de A6, A1, en A10 Oost en A9 tussen Schiphol, Amsterdam en Almere te gaan verbreden. Bij Amsterdam Zuidoost komt er een dak op de weg en een stuk tunnel, maar verontrustend genoeg lijkt er ook een soort ontbindingsclausule in het Kabinetsbesluit te zitten. Als over een paar jaar blijkt dat de kilometerheffing goed werkt (in de zin dat er minde files door komen) dan kan die informatie 'bij het uiteindelijke tracébesluit betrokken worden'. daar staat dus eigenlijk dat er alsnog van een tunnel afgezien kan worden, als blijkt dat de luchtkwaliteitsnormen niet al te fors overschreden gaan worden.
Nu is Milieudefensie überhaupt geen voorstander van deze wegverbredingen, ook niet met een dakkie erop, maar dit is wel erg bont. In de plannen die ik heb gezien, werd voorzien in een tunnel met schoorsyteenn zonder luchtfiltering, die de uitlaatgassen de stad in zouden gaan blazen. Daar schiet de gezondheids van de mensen en het milieu niet bijster veel mee op, maar het helpt natuurlijk wel tegen de herrie. Maar kennelijk vindt minister Bos de 3,5 miljard die er al voor het project uitgetrokken staan wel welletjes.
Daarnaast wordt veel te gemakkelijk aangenomen dat de verbreding van de A1 en de A10-Oost onomstreden is. Onzin, want ook daar zijn de bewoners pislink over de asfaltvlakte die ze voor de deur krijgen. Bewoners uit Duivendrecht, Diemen en Amsterdam Watergraafsmeer hebben de handen al ineen geslagen in een comité met een wel zeer welluidende naam: A1-A10-Oost-Beter-Opgelost. We hebben uitgerekend dat er in deze wijken (inclusief langs de A6 bij Muiden) 13.000 mensen binnen een straal van 300 meter van de snelweg wonen, waaronder 2.000 kinderen en 1.800 65+ers, de meest kwetsbare groepen.
Vorig jaar protesteerde Milieudefensie met bewoners in Amsterdam Zuidoost en Amstelveen nog tegen het scenario dat zich vandaag voltrekt. We stonden op viaducten boven de A9 met spandoeken met de leus: 'Het Naardermeer is gered, nu wij nog!'. Vooralsnog ziet het er echter naar uit dat we ons zullen moeten opmaken voor een lange en taaie juridische strijd tegen de plannen, die keihard botsen met de Europese normen voor luchtkwaliteit.
|
|