Ruimte genoeg voor wegen
Een pakkende kop in de krant, in 1915 wist Ir. Lely dit al
en ons kabinet is bijna 100 jaar later nog niet eens bij machte om te volgen
waar het over gaat. Meer wegen ontlasten de bestaande wegen en nemen onze overlast weg.
Ruimte genoeg voor wegen (de Telegraaf)
BUSSUM - De mythe dat we Nederland vol asfalteren als het hoofdwegennet wordt
verbreed, moet eindelijk worden doorgeprikt.
Verbreding van alle provinciale wegen en rijkswegen in Nederland zou een extra
wegoppervlakte opleveren van nog geen negen vierkante kilometer. " Dat is slechts
drie honderdste procent van onze totale landoppervlakte" , aldus wegen- en
waterdeskundige Ronald Waterman. Verbreding en het wegnemen van knelpunten op
rijkswegen zijn de enige manier om de files bij de wortel aan te pakken, aldus
Waterman. Ons gemeentelijke wegennet groeit razendsnel met 15.000 km tot wel
120.000 km in 2020. Maar provinciale wegen (6300 km) en rijkswegen (3250 km)
benen die groei niet bij, mede doordat tegenstanders het valse angstbeeld
cultiveren van een compleet geasfalteerde polder.
(red. Nederland heeft 57,7 km snelweg per 1000 km2. Als een snelweg gemiddeld 2x3
banen met vluchtstroken heeft dan is de breedte zo'n 35 meter minimaal. dat wil zeggen
dat er minimaal 2,02 km2 per 1000 km2 snelweg is, volgens de AGG is dat 2/10 procent en
geen 3/100. Met dijklichamen en aan en afvoerwegen is het beslag 3/10 procent.)
"Ons wegennet werkt nu als zandloper", verklaart Waterman. " Gemeentelijke wegen
groeien als kool, maar ons prachtige rijkswegennet daartussen is gewoon te iel."
(red. De Gaasperdammerweg WAS een gemeentelijke weg en is nu een Rijksweg. En waarom
is het Rijkswegennet te iel??? Zie ook, Waarom staan er files)
Beleid als toeritdosering, telewerken, autoabonnementen (Greenwheels) en
elektronische wegsignalering is prima, zegt Waterman. "Maar sommigen gebruiken
het als vluchtweg om geen donder te hoeven doen aan het basiswegennet."
De analyse klinkt VVD-Kamerlid Paul de Krom als muziek in de oren. " Deze feiten,
daar gaat het nooit over in Den Haag. Daar horen we alleen dogma's." Ook SP'er
Emile Roemer neemt de uitleg serieus, al blijft hij een belangrijke oplossing
zien in een beter openbaar vervoer. PvdA-Kamerlid Lia Roefs meent dat het kabinet
al veel geld steekt in verbetering van het basisnet.
|
|