Hoera! het subsidie voor 2009 is goedgekeurd, we kunnen weer verder Het zag er de afgelopen maanden somber uit. Na een onverwacht subsidieloos 2008 is er veel werk van gemaakt om voor 2009 wel in aanmerking te komen voor subsidie. De AGG is weliswaar een vrijwilligersorganisatie, maar heeft toch nog behoorlijk wat onkosten, zoals de website waar u nu naar kijkt en kantoor en vergaderkosten, geluidsmeters, folders, het bijwonen van informatie avonden, enz enz. Maar de subsidie liet op zich wachten totdat eindelijk op dinsdag 17 maart het verlossende bericht kwam, Er is weer subsidie. De AGG is natuurlijk ook voor de komende jaren druk bezig het subsidie zeker te maken. Als klankbord en enige vertegenwoordiger voor alle samenwerkende bewonersverenigingen is de AGG ook voor de "opponenten" (Rijkswaterstaat, gemeente, rijk en deelraad) als enkel aanspreekpunt een enorm voordeel in de besprekingen. Een gezonde AGG is voor alle partijen wel zo eerlijk. In 2008 is voor het eerst in de geschiedenis van de Gaasperdammerweg het aanbod gekomen om de snelweg geheel, inclusief de aansluitingen naar de Gooiseweg, overdekt te maken. Alhoewel dit enorme overlast tijdens de bouw met zich meebrengt en verdichting van de wegenbouw over te weinig wegen geen echte oplossing voor de toekomst is, heeft de AGG vrede met deze plannen. De Aktiegroep heeft immers tijdens de allereerste plannen 3o jaar geleden al om een volledige overkapping gevraagd. De functie van de AGG zal daarom in de komende tijd belangrijker worden dan ooit tevoren. De strijd om wegen in Nederland eerlijk te verdelen en geen wegen uit te breiden in bewoond gebied hebben we door immorele tegenstanders verloren. Er zijn mensen die het normaal vinden de inwoners van Amsterdam Zuidoost op te zadelen met de overlast die het afvoerputje van de regio met zich meebrengt. In de toekomst zullen we moeten toezien dat de weg inderdaad ondergronds gaat en niet als slachtoffer van een kredietcrisis toch maar weer goedkoper wordt uitgevoerd. In de toekomst zullen we moeten vechten voor een adequate afhandeling van het werkverkeer, de compensatieregelingen, de aansluitingen, de parallelwegen, de nieuwe lokale ontsluitingswegen en vele andere zaken. In de toekomst zullen we meepraten met de invulling van het nieuwe stuk land dat boven de weg ontstaat. De toekomst is NU. Jaarverslag 2008 (PDF document)
|