Home

Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg

Aktiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg is sinds 2006, Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg.
De AGG bestaat in 2017 40 jaar.
De AGG ontvangt subsidie van het stadsdeel, maar moet steeds meer op eigen benen staan. We zijn afhankelijk van bijdragen van de Overheid, De bewonersverenigingen en particulieren



Inhoud van deze pagina, klik op de tekst om direct naar het onderwerp te gaan

Wie zijn wij? Contact
Wat heeft de AGG in het verleden gedaan?
Wat doet de AGG nu en plannen voor de toekomst?
Wat zijn onze doelstellingen?

Wie zijn wij????

De AGG is de belangenorganisatie van bewonersverenigingen en groepen van omwonenden van de Gaasperdammerweg in Amsterdam. De AGG probeert uitvoering en overlast van dit stuk van de A9 verbinding te beperken en doet dit door overleg met ministers, kamerleden en Rijkswaterstaat. Tevens heeft de AGG tot taak de achterban en de bevolking te informeren.

De volgende 16 organisaties zijn aangesloten bij onze koepelorganisatie AGG

* Bewonersbelangenvereniging Kantershof
* Bewonersvereniging Koornhorst (BeVeKo)
* Bewonersbelangengroep Grote K-Buurt (Hoogbouw)
* Bewonerscommissie Kleine K-Buurt (laag- en middelhoogbouw)
* Bewonersvereniging Nieuw Kempering
* Bewonersvereniging Groen Kralenbeek
* Bewoners Belangenvereniging Kelbergen (BBK)
* Buurtvereniging Laag Kouwenoord
* Bewonersvereniging Huntum
* H-buurt platform
* Bewonersvereniging Hakfort en Huigenbos
* Bewoners Heesterveld (vacature)
* Welzijnsvereniging Nellestein
* Buurtvereniging De Laagbouw Holendrecht Oost
* Bewonersnetwerk Holendrecht West
* Gaasper Camping Amsterdam met 100.000 overnachtingen op jaarbasis.

De 16 organisaties vertegenwoordigen bijna 10.000 woningen met ruim 30.000 bewoners die direct binnen de invloedssfeer van de Gaasperdammerweg wonen.

Juist nu is uw medewerking meer dan nodig. Was 42 jaar geleden de AGG de grondlegger van de eerste geluidsschermen in Nederland er is nu meer kennis in huis en de gevaren die omwonenden staat te wachten is vele malen erger dan alleen een beetje geluidsoverlast:


U kunt de AGG bereiken door een mail te sturen aan aggpost at xs4all punt nl. of via een van bovenstaande bewonersverenigingen.

Wat heeft de AGG in het verleden gedaan?

In augustus 1977 nemen bewoners van Amsterdam-Zuidoost het initiatief om een aktiegroep op te richten om op te kunnen komen voor de belangen van de bevolking rond de te plannen Gaasperdammerweg. We smeken de weg niet aan te leggen en desnoods indien het dat toch noodzakelijk is ondergronds.
Voor het laatste is geen geld beschikbaar en de weg wordt toch aangelegd.

30000 bewoners rondom "DE WEG" worden al sedert 1982 gehinderd door de snelweg die geen snelweg had mogen zijn.


Gelukkig heeft de AGG bereikt dat de weg is uitgevoerd met de eerste geluidsschermen van Nederland.
In de loop der jaren komen er nieuwe plannen voor een A6-A9 verbinding. De AGG is van mening dat een doorgaande verbinding niet door een woonwijk dient te lopen en doet er alles aan om de Gaasperdammerweg af te waarderen tot de ontsluitingsweg van Amsterdam Zuidoost. Een A6-A9 verbinding rechtstreeks door de polder is de beste optie.

Ook bij de AGG zitten stromingen van de harde en de softe aanpak, natuur is ook belangrijk en we zetten in op de twee belangrijkste keuzes:
Liefst een andere verbinding voor de A6-A9 en als dat niet anders kan dan een ondertunneling van de weg.
De politiek weet zich geen houding te geven en gaat achter de grootste schreeuwers aanlopen. Wat moeten een paar duizend omwonenden beginnen tegen het mediacircus die mensen in het hele land mobiliseert met de leugen dat het Naardermeer gevaar loopt. De A1 loopt dichter langs dit natuurgebied dan de A6-A9 verbinding die gepland was.
De AGG heeft meegewerkt aan het CRAAG overleg, de Uitweg en de SAA verbinding. Zie voor meer historisch perspectief in de actualiteiten voor 2002.

Wat doet de AGG nu en wat zijn de plannen voor de toekomst?

De AGG heeft regelmatig overleg met overheidsinstellingen en politici om zo te bereiken dat zodanige maatregelen worden getroffen dat naast de geluidsoverlast ook lucht- en waterverontreiniging worden teruggedrongen tot ten minste de maximaal toelaatbare Europese normen.

De voornaamste zaken waar AGG zich momenteel mee bezig houdt zijn:

* Verbreding Gaasperdammerweg met voor het doorgaande verkeer een tunnel: dit betekent voor de meeste bewoners minder overlast van geluid en lucht. Onze aandachtspunten in overleggen met Rijkswaterstaat, gemeente, Stadsdeel Zuidoost en politici zijn o.a.:

* Gekapt groen wordt niet overal ter plekke gecompenseerd: De AGG pleit voor compensatie van al het gekapte groen in Zuidoost in plaats van in het Diemerbos.

* Bouwproces: van 2013/2014 tot 2020/2021. Hoe wordt de bouwoverlast voor de bewoners beperkt? Waar liggen de tijdelijke fietspaden? Hoe wordt de druk op het onderliggende wegennet?

* Hoe liggen de definitieve fietspaden?: Er moet extra hoogteverschil worden overbrugd. Er vervalt een fietspad en sommige fietspaden zullen ongunstiger komen te liggen. De AGG pleit voor gunstiger situering van de fietspaden over/onder de Gaasperdammerweg dan nu in het ontwerp is aangegeven.

* De barrièrewerking tussen de Bijlmermeer en Gaasperdam wordt niet, zoals beloofd, opgeheven maar lijkt te worden vergroot.

* Gebiedsontwikkeling tunneldak: Vanuit de gemeente zijn diverse ideeën gelanceerd zoals sportvelden, garages, lokale autoweg. De AGG wil veel groen op het dak.

* Gevolgen grondwaterpeil.

* Nadeelcompensatie.

* Luchtvervuiling bij tunnelmonden.

* Woningbouwplannen langs de tunnel van de Gaasperdammerweg.

We blijven alert op overheidsplannen en bedreigingen met betrekking tot de bouw van de tunnel, de afbouw en inrichting van het talud en het dak en de aanzuigende werking van de omliggende wegen.
De Werkgroep vliegverkeer Bijlmermeer meet het geluid van vliegbewegingen en en passant het achtergrondgeluid van de gaasperdammerweg en het weerstation Holendrecht doet fijnstof metingen.

Wat zijn onze doelstellingen?

In de loop der jaren zijn de doelstellingen gewijzigd. Je kan strijden tegen de aanleg van een weg, maar als die weg er ligt, dan stel je je wensen bij.
Daarna wordt de snelheid verhoogt, het aantal banen uitgebreid en uiteindelijk komen er plannen voor een tunnel. In het verleden waren de volgende zaken belangrijk en daar staan we nog steeds achter.

Ten eerste en dit is de belangrijkste doelstelling. Er dienen op alle fronten aktiviteiten te worden ondernomen die het verkeersaanbod laten afnemen, zodat:
Natuurlijk is deze wens een utopie, wie laat de auto staan in het belang van zijn eigen gezondheid, laat staan die van anderen. Daarom wil de AGG aandringen op de volgende zaken:

We zijn nog steeds van mening dat een verbinding A6-A9 zoals oorspronkelijk gepland de beste oplossing was voor de doorstroming. Goedkoper, milieubewuster en effectiever. Helaas is niet voor deze verbinding gekozen en zullen we het moeten met een tunnel die op de verkeerde plek is aangelegd.
Ondertunneling klinkt mooi, maar inpassen van fietspaden en de afvoer van vuile lucht is nog steeds niet afdoende opgelost.
Wij bepleiten een spreiding van de verkeersoverlast, zodanig dat mens en milieu daar het minst onder lijden. Met de ontsluiting van de nieuwe Amsterdamse wijk IJburg zal de Gaasperdammerweg al zwaarder belast gaan worden. Verbreden van A1 en A2 geven meer druk op het wegverkeer van onze oost - west verbinding.