Nieuw OTB, besprekingen over inrichting tunneldak en activiteiten afgelopen maanden.



Op 21 Maart heeft de minister de wijzigingen op het tracebesluit goedgekeurd. De geplande tunnel wordt 8 meter smaller en daardoor iets goedkoper.

Op 28 Maart was er een verkenningsbijeenkomst, georganiseerd door het stadsdeel waar omwonenden hun inbreng kunnen geven op de inrichtingsplannen van de taluds en het tunneldak. De bijeenkomst was informatief doch nog niet beslissend.

Op 19 Juni verschijnt het OTB SSA en het bijbehorende besluit en toelichting.

Hier het besluit OTB en de toelichting

Op 28 Juni is er een informatiebijeenkomst van het stadsdeel en
op 26 Juli gaat de AGG langs bij Rijkswaterstraat op het spreekuur om de puntjes op de i te zetten.

Hier vindt u het pdf bestand met het verslag van de informatiebijeenkomst van 28 Juni 2012

Er zijn een aantal wijzigingen in het OTB aangebracht op het oorspronkelijke besluit. Voor de omwonenden van de Gaasperdammerweg is vooral de onderstaande wijziging van belang:

Het wijzigen van de inrichting van de tunnel A9 Gaasperdammerweg waardoor de tunnel circa 8 meter smaller wordt. De wijziging bestaat onder andere uit het aanpassen van de wisselstrook in de tunnel van een rijstrook per tunnelbuis naar een wisselbaan met een rijstrook in een aparte tunnelbuis. Daarnaast verandert de hoogteligging van de tunnel. Nabij de tunnel wordt het fietspad over de Gaasp geintegreerd in de brug voor auto's over de Gaasp.

Het besluit ligt van 10 juli tot en met 20 augustus ter inzage en de AGG heeft nogal wat vragen die in het spreekuur worden beantwoord.

Er zijn daar o.a. een aantal punten besproken die mogelijk aandacht behoeven:

Nog niet duidelijk is of er ter plekke een tijdelijke betonfabriek komt (eventueel bij de Gaaspercamping) of dat het beton per schip over water wordt aangevoerd.

Vertegenwoordigers van de fietsersbond en de bewonersvereniging Evergreen waren ook aanwezig en zij hebben een verzoek ingediend voor een fietspad dat langs de Koolrabistraat richting Gaasperpark loopt. De AGG stelde voor dit fietspad nog meer richting Kantershof te laten lopen. Latere schouw bracht aan het licht dat inpassing in het park beter kan als het pad blijft lopen op de geplande route.

Het Abcouderpad gaat gedurende het gehele project dicht; als alternatief komt een tijdelijk fietspad langs de Huntumdreef.

Het Reigersbosfietspad komt anders te liggen t.o.v. het TB. Er is discussie geweest over een nog betere inpassing.

Het wijzigingsbesluit zoals in het toegezonden rapport beschreven bevat alleen nog als extra bijlagen geluidsrapportages (4 dikke boekwerken). Het leek ons niet handig om die op te vragen omdat de situatie qua geluid in Zuidoost eerder verbetert dan verslechtert. Overigens zijn alle stukken ook via de website van Rijkswaterstaat te bekijken.

De tunnel komt ter plekke van de Huntumdreef 70 cm. lager zodat het verkeer tijdens het project gewoon door kan, zelfs vuilnisauto's. Grotere voertuigen, zoals verhuiswagens zullen dan alternatieve routes moeten nemen.

Het is nog niet duidelijk hoeveel uur per dag gewerkt zal worden. Dit kan zijn 12 of 16 uur. RWS stelt eisen aan de aannemers die offertes uitbrengen om de overlast voor de omgeving te beperken.

De start van het project is 2015, waarschijnlijk in de zomer.

In Hakfort (12 woningen), Heesterveld (20) en Nieuwlandhof (2) zijn enige woningen met hogere waarden. De bewoners van deze woningen hebben van RWS al in een eerder stadium een hoge waarde brief ontvangen. Als het project klaar is zal RWS geluidsmetingen bij de betreffende woningen uitvoeren en indien nodig zullen er isolatiemaatregelen worden getroffen.

De brief over de vervangende parkeerplaatsen voor de te verwijderen plaatsen in de Kerriestraat zal door RWS worden toegestuurd aan de AGG.

Al met al ziet de AGG nog geen aanleiding om een Zienswijze in te sturen. Mochten Nieuw-Kempering en Kantershof heil zien in een alternatief fietspad, zoals hierboven omschreven, dan zullen we dat even kunnen bekijken.


Naar boven     Home     Actualiteiten     Volledig scherm