Onze doelstellingen (aanpassing oktober 2010):
- er geen nieuwe wegen nodig zijn - reductie van de max. snelheid naar 70 km. per uur. Op de Gaasperdammerweg en alle andere stedelijke snelwegen of omlegging of ondertunneling van wegen. (in het buitenland is dit een normale snelheid op stedelijke autoringwegen). Deze snelheid betekent voor de bewoners een verbetering van de geluidsoverlast en een vermindering van de luchtverontreining. - vervanging van de huidige verouderde geluidsschermen door schermen met een hoger geluidsabsorberend vermogen. - vervanging wegdek door dubbellaags ZOAB. - vermindering huidige overlast. - ondertunneling van de gaasperdammerweg 11 argumenten en een vergelijking tussen de hoofdvarianten A6-A9 en een schets van de knelpunten. en geschiedenis en achtergronden van de A6-A9. We zijn nog steeds van mening dat een verbinding A6-A9 zoals oorspronkelijk gepland de beste oplossing is voor de doorstroming. Goedkoper, milieubewuster en effectiever. Helaas is deze verbinding voorlopig van de baan en zullen we het moeten doen met de belofte dat de Gaasperdammerweg wordt ondertunneld. Ondertunneling klinkt mooi, maar geeft overlast bij de bouw en vormt een barrière tussen Zuidoost noord en zuid. Inpassen van fietspaden en de afvoer van vuile lucht is nog steeds niet afdoende opgelost. En of de tunnelbouw wel doorgaat in de huidige crisis is nog de vraag. In dat geval zitten we dankzij de milieubewegingen en de "not in my backyard" andersdenkenden met een 2 x 3 baans snelweg in een woonwijk. Wij bepleiten een spreiding van de verkeersoverlast, zodanig dat mens en milieu daar het minst onder lijden. Met de ontsluiting van de nieuwe Amsterdamse wijk IJburg zal de Gaasperdammerweg al zwaarder belast gaan worden. Verbreden van A1 en A2 geven meer druk op het wegverkeer van onze oost - west verbinding. Als wij als bewoners de keuze moeten maken tussen voorstellen zoals het uitbreiden, vergroten of ondertunnelen van de Gaasperdammerweg en de A6-A9 weg-tunnel combinatie door het Gein-gebied, dan is:
- De aanleg van de onder het Gein-gebied lopende A6-A9 verbinding het meest milieuvriendelijk!! - De aanleg van deze A6-A9 verbinding het best fileontlastend - De aanleg van de directe A6-A9 verbinding de meest goedkope oplossing De Gaaspertunnel krijgt een lokale verbinding en een doorgaand gedeelte. Verplaatsing van het lokale verkeer naar de dreven is onmogelijk en zeer onwenselijk. Kortom: |