Uit De Nellesteiner Juni 2003.


De Gaasperdammerweg als Uitweg voor de Impasse?
Het rapport van De Uitweg moet nog uitkomen, maar het schijnt dat de kaarten al geschud zijn, en dat wij als bewoners met de Zwarte Piet blijven zitten. We citeren uit de Nieuwsbrief van 8 mei ter voorlichting van de bewoners.

Bereikbaarheid: direct maatregelen nemen
In kaart is gebracht hoe groot het bereikbaarheidsprobleem op de corridor Almere/ 't Gooi in 2020 zal zijn. De Uitweg gaat ervan uit dat in 2020 de benuttingsmaatregelen CRAAG zijn uitgevoerd. Desondanks blijft het probleem zeer groot. Daarom is uitvoerig gestudeerd op maatregelen zonder uitbreiding van asfalt. De Uitweg onderscheidt drie soorten maatregelen ter beperking van het autogebruik:

Ruimtelijke ordening: de groei van Almere moet bezien worden in relatie tot de gevolgen voor de bereikbaarheid. Door de groei te combineren met meer werkgelegenheid in Almere, het mengen van wonen en werken en het concentreren van werk rond de knooppunten, kan het autoverkeer worden beperkt.

Gedragsbeïnvloedende maatregelen: in de vorm van beprijzing (naar tijd en plaats), tolheffing en aanscherping van het parkeerbeleid'. (Wat gebeurt er met de te verwachte groei van het autopark als op korte termijn het mobitarief ingevoerd wordt).
Zie ook RIVM Milieueffecten van een kilometerheffing en Kilometerheffing.

Uitbreiding en verbetering van het openbaar vervoer.

Op dit terrein pleit De Uitweg op korte termijn voor verbetering van het bestaande net en tijdige aansluiting van nieuwe wijken in Almere op hoogwaardige OV-voorzieningen' (Hoe lang zal de korte termijn duren!) Aangezien in deze Nieuwsbrief de Gaasperdammerweg de enige van de drie varianten is, waar wat over gezegd wordt, hierbij de tekst:

'Bevindingen van de Gaasperdammerweg.
Een van de onderzochte routes betreft de Gaasperdammerweg. Twee van de drie tracés(zowel de IJmeer- als de Stroomlijnvariant) gaan over deze weg. Daarbij is capaciteitsuitbreiding noodzakelijk. Bij gebruik van wisselstroken kan worden volstaan met met 5 rijstroken in de spitsrichting en drie in de tegengestelde richting(3+2 wissel+3) Dit aantalrijstroken is in te passen op de Gaasperdammerweg mits de knooppunten met de A1 en A2 worden gereconstrueerd. Vervolgens zijn drie uitvoeringsvarianten bestudeerd: maaiveld, een deels gesloten 'in situ' bak(=openbak constructie met een verdiepte ligging)en een geboorde tunnel. De maaiveldvariant is het goedkoopste, maar heeft een grote impact op de kwaliteit van de leefomgeving. Het uitvoeren van het tracé in een deels gesloten in situ bak is duurder, maar tast de leefkwaliteit in het gebied minder aan en biedt de mogelijkheden om de Gaasperdammerweg deels te overkluizen'.(waar blijft de verdubbeling van de uitstoot in dit geval hangen?)
.

Het officiële rapport moet nog uitkomen! De Provincie Noord-Holland (een van de participanten in De Uitweg) heeft zich al uitgesproken tegen de tunnel onder het Gein (een van de drie varianten), daarbij gesteund door ons Stadsdeel. De provincie probeert ook een convenant af te sluiten door net te doen alsof deA6/A9 geen issue is, en is ook voor de uitbreiding van Schiphol maar niet voor de wegen ernaar toe. Ons lijkt dit een rare vorm van participeren in De Uitweg. Gelukkig heeft de Gemeente Amsterdam bij monde van wethouder Stadig al gereageerd met een afwijkende eigen mening.
In elk geval een steun in de rug van een van de door ons gekozen politieke lichamen.
Voor meer informatie van de AGG verwijzen we naar onze website en De Nellesteiner van de afgelopen maanden. Van de meer dan duizend bezoekers die per maand onze website bekijken is overigens Rijkswaterstaat een der meest frequente gebruikers.

Namens de AGG
Leo Hovens



Naar boven     Home